Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan | RetailDetail

Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Drie Nederlandse brancheorganisaties in de textielsector hebben een overeenkomst getekend om de wantoestanden in de sector aan te pakken. Ook de vakbonden, overheid en hulporganisaties stappen mee in het akkoord.

 

Ook kledingbedrijven moeten tekenen

De drie brancheorganisaties die de overeenkomst ondertekenen zijn VGT, Modint en Inretail. In het akkoord wordt naast de arbeidsomstandigheden in de productielanden ook aandacht gegeven aan het milieu.

 

De volgende stap is kledingbedrijven overtuigen om ook de overeenkomst te tekenen, zodat ook zij kunnen aantonen dat hun producten op een correcte wijze worden gemaakt. "Je moet het hele proces nalopen, van katoenproductie tot het maken van de kleding. Dat is ingewikkeld, zeker voor kleine bedrijven. Als er iets mis is, moet je ingrijpen”, zegt minister Ploumen van Buitelandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Dat schrijft RTL Z.

 

Het akkoord is een gevolg van de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij stortte een textielfabriek in, wat het leven kostte aan meer dan 1.000 arbeiders. Sindsdien zijn er al heel wat projecten op poten gezet om de werkomstandigheden in landen als Bangladesh te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.