Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Drie Nederlandse brancheorganisaties in de textielsector hebben een overeenkomst getekend om de wantoestanden in de sector aan te pakken. Ook de vakbonden, overheid en hulporganisaties stappen mee in het akkoord.

 

Ook kledingbedrijven moeten tekenen

De drie brancheorganisaties die de overeenkomst ondertekenen zijn VGT, Modint en Inretail. In het akkoord wordt naast de arbeidsomstandigheden in de productielanden ook aandacht gegeven aan het milieu.

 

De volgende stap is kledingbedrijven overtuigen om ook de overeenkomst te tekenen, zodat ook zij kunnen aantonen dat hun producten op een correcte wijze worden gemaakt. "Je moet het hele proces nalopen, van katoenproductie tot het maken van de kleding. Dat is ingewikkeld, zeker voor kleine bedrijven. Als er iets mis is, moet je ingrijpen”, zegt minister Ploumen van Buitelandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Dat schrijft RTL Z.

 

Het akkoord is een gevolg van de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij stortte een textielfabriek in, wat het leven kostte aan meer dan 1.000 arbeiders. Sindsdien zijn er al heel wat projecten op poten gezet om de werkomstandigheden in landen als Bangladesh te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top