Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan | RetailDetail

Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Nederlandse brancheorganisaties pakken wantoestanden textielsector aan

Drie Nederlandse brancheorganisaties in de textielsector hebben een overeenkomst getekend om de wantoestanden in de sector aan te pakken. Ook de vakbonden, overheid en hulporganisaties stappen mee in het akkoord.

 

Ook kledingbedrijven moeten tekenen

De drie brancheorganisaties die de overeenkomst ondertekenen zijn VGT, Modint en Inretail. In het akkoord wordt naast de arbeidsomstandigheden in de productielanden ook aandacht gegeven aan het milieu.

 

De volgende stap is kledingbedrijven overtuigen om ook de overeenkomst te tekenen, zodat ook zij kunnen aantonen dat hun producten op een correcte wijze worden gemaakt. "Je moet het hele proces nalopen, van katoenproductie tot het maken van de kleding. Dat is ingewikkeld, zeker voor kleine bedrijven. Als er iets mis is, moet je ingrijpen”, zegt minister Ploumen van Buitelandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Dat schrijft RTL Z.

 

Het akkoord is een gevolg van de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij stortte een textielfabriek in, wat het leven kostte aan meer dan 1.000 arbeiders. Sindsdien zijn er al heel wat projecten op poten gezet om de werkomstandigheden in landen als Bangladesh te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.