Nederlandse ontwerper bedenkt nieuw soort modeplatform | RetailDetail

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

 

Klik-en-schuifsysteem

The Post-Couture Collective is een online gemeenschap waar ontwerpers hun ontwerpen kunnen delen met het grote publiek. Dat kan op verschillende manieren: zo kan de klant gewoon het patroon downloaden, maar hij kan er ook voor kiezen om kant-en-klaar gesneden stukken stof te kopen, die daarna met een klik-en-schuifsysteem in elkaar kunnen worden gezet. Wie een patroon koopt moet daarmee wel naar een lasersnijder, om de stukken stof te laten uitsnijden. Ontwerpers kunnen de designs ook onderling delen en aanpassen, om zo uiteindelijk tot het perfecte kledingstuk te komen.

 

Van Strien hoopt met het nieuwe systeem de productie van kleding duurzamer te maken. Omdat er geen naald en draad aan te pas komt, moet het bovendien voor iedereen toegankelijk zijn. “Ongeveer 30 procent van wat de modehuizen vandaag produceren, zal ongedragen verloren gaan. Die overproductie is een probleem dat ik probeer te tackelen”, zegt hij aan De Tijd.

 

“Zelf aan de slag gaan”

In de toekomst wil Van Strien graag dat er enkel nog patronen worden verkocht op zijn platform en dat de voorgesneden stukken stof verdwijnen. “Die bouwpakketten zie ik vandaag nog als een compromis. Maar de verkoop van digitale patronen past veel beter bij mijn visie, dus daar zou ik uiteindelijk op willen gaan focussen. Ik wil dat mensen zélf aan de slag aan.”

 

Voorlopig verkoopt Van Strien één tot vijf digitale patronen per week en één bouwpakket per maand, maar als het van de ontwerper afhangt, dan groeit het platform nog sterk en sluit hij samenwerkingen over heel de wereld af. “Want de winkel van de toekomst, die is volgens mij leeg. Op een lasersnijder en een hoop materialen na”, besluit hij. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.