Nederlandse ontwerper bedenkt nieuw soort modeplatform | RetailDetail

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

 

Klik-en-schuifsysteem

The Post-Couture Collective is een online gemeenschap waar ontwerpers hun ontwerpen kunnen delen met het grote publiek. Dat kan op verschillende manieren: zo kan de klant gewoon het patroon downloaden, maar hij kan er ook voor kiezen om kant-en-klaar gesneden stukken stof te kopen, die daarna met een klik-en-schuifsysteem in elkaar kunnen worden gezet. Wie een patroon koopt moet daarmee wel naar een lasersnijder, om de stukken stof te laten uitsnijden. Ontwerpers kunnen de designs ook onderling delen en aanpassen, om zo uiteindelijk tot het perfecte kledingstuk te komen.

 

Van Strien hoopt met het nieuwe systeem de productie van kleding duurzamer te maken. Omdat er geen naald en draad aan te pas komt, moet het bovendien voor iedereen toegankelijk zijn. “Ongeveer 30 procent van wat de modehuizen vandaag produceren, zal ongedragen verloren gaan. Die overproductie is een probleem dat ik probeer te tackelen”, zegt hij aan De Tijd.

 

“Zelf aan de slag gaan”

In de toekomst wil Van Strien graag dat er enkel nog patronen worden verkocht op zijn platform en dat de voorgesneden stukken stof verdwijnen. “Die bouwpakketten zie ik vandaag nog als een compromis. Maar de verkoop van digitale patronen past veel beter bij mijn visie, dus daar zou ik uiteindelijk op willen gaan focussen. Ik wil dat mensen zélf aan de slag aan.”

 

Voorlopig verkoopt Van Strien één tot vijf digitale patronen per week en één bouwpakket per maand, maar als het van de ontwerper afhangt, dan groeit het platform nog sterk en sluit hij samenwerkingen over heel de wereld af. “Want de winkel van de toekomst, die is volgens mij leeg. Op een lasersnijder en een hoop materialen na”, besluit hij. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.