New Look wil 60 Britse winkels sluiten | RetailDetail

New Look wil 60 Britse winkels sluiten

New Look wil 60 Britse winkels sluiten
Shutterstock

De Britse modeketen New Look wil in het thuisland tot zestig winkels sluiten, waarbij er mogelijk ook duizend banen verloren. Met de sluiting van de winkels wil New Look vermijden dat het in de richting van een faillissement glijdt.

 

Hoge huurkosten

Vorige maand kwam New Look nog naar buiten met matige jaarresultaten en sindsdien gingen er al geruchten de ronde dat de keten op zoek was naar manieren om de kosten te drukken en dat een herstructurering dus niet veraf was.

 

New Look heeft momenteel 593 winkels in het Verenigd Koninkrijk, waarvan het er dus ongeveer 10% wil sluiten. Drie van die vestigingen bevinden zich in het centrum van Londen, waaronder twee flagshipstores op Oxford Street. Het doel van de sluitingen is met name het drukken van de huurkosten. New Look wil daarom bij 393 andere winkels ook de huurcontracten herbekijken. Daarbij zouden ook maximaal 980 van de 15.300 banen moeten sneuvelen. Het bedrijf zegt dat het zoveel mogelijk getroffen mensen binnen het bedrijf opnieuw aan de slag wil krijgen.

 

“Gezien onze recente prestaties moeten we harde, maar noodzakelijke stappen ondernemen om onze vaste kosten te verlagen en onze winstgevendheid op lange termijn te herstellen", zegt uitvoerend voorzitter Alistair McGeorge. “We hebben al constructieve gesprekken gehad met belangrijke verhuurders en strategische partners en zijn nu op zoek naar goedkeuring van onze schuldeisers.”

 

Niet voldoende

Analisten vrezen echter dat de sluiting van zestig winkels niet voldoende zal zijn om New Look terug op het juiste pad te brengen. “Het plan om slechts 10% van de Britse winkels te sluiten, is niet voldoende en New Look moet zijn te grote winkelnetwerk blijven herbekijken, omdat het momenteel een grote last is voor het bedrijf”, zegt Charlotte Pearce, retailanalist bij GlobalData. “Een kleiner winkelnetwerk verhoogt de winst per winkel en zorgt voor een constanter merkimago, wat nodig is voor het overleven van de retailer.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.