Nicolas Ghesquière volgt Marc Jacobs op bij Louis Vuitton | RetailDetail

Nicolas Ghesquière volgt Marc Jacobs op bij Louis Vuitton

Nicolas Ghesquière volgt Marc Jacobs op bij Louis Vuitton

De 42-jarige Frans-Belgische modeontwerper Nicolas Ghesquière volgt Marc Jacobs op bij het Franse luxemodehuis Louis Vuitton. Daarmee bevestigt de LVMH-dochter een gerucht dat al langer de ronde deed.

Van Kering naar LVMH

De 50-jarige Amerikaan Marc Jacobs verliet begin oktober na 16 jaar Louis Vuitton om de beursgang voor te bereiden van zijn eigen modelabel. Onder zijn artistieke leiding werd Louis Vuitton het meest rendabele merk van de LVMH-groep: Louis Vuitton heeft een omzet van 7,5 miljard euro, meer dan dubbel zoveel als het Italiaanse luxemerk Gucci (3,6 miljard in 2012), dat eigendom is van grote concurrent Kering (ex-PPR).

 

Pittig detail: Nicolas Ghesquière werkte van 1997 tot vorig jaar voor Balenciaga, een luxemerk dat ook al tot de Kering-stal behoort. "Louis Vuitton staat voor mij altijd al symbool voor ultieme luxe, innovatie en ontdekking", zegt de nieuwbakken creatief directeur. "Ik ben zeer vereerd met de opdracht die ze mij toevertrouwen en trots om mee te schrijven aan de geschiedenis van dit grote modehuis."

 

Ghesquière, zoon van een Belgische vader maar opgegroeid in Frankrijk, krijgt nu dus de volledige vrouwenlijn onder zijn hoede. Hij zal in maart zijn eerste collectie voorstellen in het Cour Carrée van het Louvre, een symbolische locatie voor het Franse luxemerk. De mannenlijn van Louis Vuitton blijft in handen van Kim Jones.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top