Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet | RetailDetail

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet
Foto: Chaussures Maniet

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

 

"De boot is stabiel"

Vanderplancke krijgt de leiding over de meer dan 400 medewerkers van Chaussures Maniet en wordt daarmee een van de jongste topvrouwen van het land. Dochter Vanderplancke is sinds 2014 actief bij de schoenenretailer, die de ketens Maniet en Luxus voert, en volgt nu haar vader George op. In 2016 werkte ze al een nieuwe interne strategie uit om het bedrijf meer draagkracht te geven voor de groei en expansie van de ketens.

 

Ook als topvrouw neemt Vanderplancke zich nu voor om vooral operationeel te optimaliseren: “De boot is stabiel, we hoeven dus niet van koers te wijzigen, maar de markt evolueert. We weten waar we heen gaan; ik wil dus de continuïteit garanderen, maar ondertussen de financiële prestaties van het bedrijf verbeteren.” Het hoofdkantoor en de strategie moeten voor Allison Vanderplancke in de eerste plaats ten dienste staan van de winkels. Chaussures Maniet was vorig jaar met 37 verkooppunten en een webshop goed voor een omzet van zo'n 67 miljoen euro.

 

Het hele gezin blijft ook na de functiewissel actief in het bedrijf: vader George Vanderplancke wordt verantwoordelijk voor de commerciële expansie van Maniet en Luxus, terwijl moeder Pascale Maniet algemeen directeur en inkoopverantwoordelijke blijft voor de dames- en kindercollecties. Broer Arnaud Vanderplancke en zus Amandine Vanderplancke zijn eveneens werkzaam in het familiebedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.