Nike loopt achter de vrouwen aan met eigen winkelconcept | RetailDetail

Nike loopt de vrouwen achterna met eigen winkelconcept

Nike loopt de vrouwen achterna met eigen winkelconcept
Foto: TY Lim / Shutterstock.com

Nike heeft het tegenwoordig op vrouwen gemunt: de schoenenfabrikant wil meer gaan inzetten op vrouwelijke ‘sneakerheads’, fans van sportschoenen, en wil zo zijn omzet bij vrouwen bijna verdubbelen tegen 2020.

 

Naar 11 miljard dollar omzet in damessegment

Sneakermerk Nike wil tegen 2020 voor 11 miljard dollar (9 miljard euro) verkopen in het vrouwensegment: dat is bijna dubbel zoveel als de 6,6 miljard dollar (5 miljard euro) die het vandaag aan vrouwenartikelen verkoopt. Het vrouwensegment groeit vandaag echter sneller dan de markt, wat Nike ertoe aanzet meer exclusieve producten en een eigen winkelconcept voor dames te lanceren.

 

In 2017 groeide de markt van sportschoeisel voor vrouwen met 5%, flink meer dan de 2% groei die het hele segment sportschoenen optekende. Ook concurrenten als Adidas en Zappos hebben de trend al begrepen, die ook daar al tot exclusieve collecties of samenwerkingen met vrouwelijke designers en beroemdheden heeft geleid.

 

Unlaced-retailconcept voor vrouwelijke 'sneakerheads'

Nike wil meevaren op de golf met onder meer een eigen winkelconcept voor vrouwelijke sneakerfanaten. De schoenenproducent stelde het concept Unlaced voor op de Paris Fashion Week en brengt zo de tot nu toe aan mannen voorbehouden sneakerhead-formule naar vrouwen: dames vinden er nieuwe stijlen, een groter aanbod en de mogelijkheid om hun schoenen te personaliseren. 

 

Vanaf 27 maart is Unlaced online te vinden, vanaf de zomer wordt het ook fysiek uitgerold op shop-in-shoplocaties. De fysieke verkooppunten worden opgebouwd als een cirkelvormige ruimte gevuld met rekken schoenen, gesorteerd per kleur en trend. Het geheel, met alles van stevige sportschoenen tot roze trendsneakers, wordt afgewerkt – en vooral Instagram-waardig gemaakt – door een grote draaistoel in het midden.

 

“Het idee om vrouwen toegang te geven tot hun favoriete sneakers en het beste van Nike is iets waar we sterk mee zijn begaan”, legt Julie Igarashi, vicevoorzitter en creatief directeur van NikeWomen, uit. Andere initiatieven om meer vrouwelijke consumenten aan te spreken, zijn onder andere een nieuwe gespecialiseerde sportbeha, een breder aanbod in grotere maten en de prijswinnende Nike Pro Hijab voor professioneel sportende moslima’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.