Nike opent duurzaam distributiecentrum | RetailDetail

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Sportmerk Nike heeft in België een nieuw distributiecentrum geopend, dat niet enkel efficiënter moet werken, maar ook een stuk duurzamer is. Voortaan verloopt de dienstverlening van Nike.com, Nike retail en de groothandelspartners in Europa via dit distributiecentrum.

 

100 procent hernieuwbare energie

“We versturen jaarlijks meer dan één miljard pakketten aan schoenen, kleding en sportuitrusting. Dat vraagt om een zeer flexibele, innovatieve en duurzame supply chain”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. “De uitbreiding van onze Europese Logistieke Campus toont onze ambitie om het volledige aanbod aan Nike-producten sneller bij de klant te brengen.”

 

Het nieuwe distributiecentrum werkt 100 procent op hernieuwbare energie, die wordt gewonnen uit vijf verschillende bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa. Zo staan er ter plaatse zes windturbines, die voldoende energie leveren om 5.000 gezinnen van stroom te voorzien. Er zijn ook genoeg zonnepanelen om drie voetbalvelden te bedekken.

 

Om het wegennet te ontlasten wordt 99 procent van het vrachtvervoer gedaan via het water. Daardoor verdwijnen er tot 14.000 vrachtwagens per jaar van de wegen. Daarnaast wordt 95 procent van het afval lokaal gerecycleerd. Zo bestaan de voetpaden rondom de locatie volledig uit gerecycleerde schoenen.

 

Om het verbruik van de verlichting te verlagen, werd dan weer gekozen om veel ramen te installeren en gebruik te maken van geautomatiseerde ledverlichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.