Nike opent duurzaam distributiecentrum

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Sportmerk Nike heeft in België een nieuw distributiecentrum geopend, dat niet enkel efficiënter moet werken, maar ook een stuk duurzamer is. Voortaan verloopt de dienstverlening van Nike.com, Nike retail en de groothandelspartners in Europa via dit distributiecentrum.

 

100 procent hernieuwbare energie

“We versturen jaarlijks meer dan één miljard pakketten aan schoenen, kleding en sportuitrusting. Dat vraagt om een zeer flexibele, innovatieve en duurzame supply chain”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. “De uitbreiding van onze Europese Logistieke Campus toont onze ambitie om het volledige aanbod aan Nike-producten sneller bij de klant te brengen.”

 

Het nieuwe distributiecentrum werkt 100 procent op hernieuwbare energie, die wordt gewonnen uit vijf verschillende bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa. Zo staan er ter plaatse zes windturbines, die voldoende energie leveren om 5.000 gezinnen van stroom te voorzien. Er zijn ook genoeg zonnepanelen om drie voetbalvelden te bedekken.

 

Om het wegennet te ontlasten wordt 99 procent van het vrachtvervoer gedaan via het water. Daardoor verdwijnen er tot 14.000 vrachtwagens per jaar van de wegen. Daarnaast wordt 95 procent van het afval lokaal gerecycleerd. Zo bestaan de voetpaden rondom de locatie volledig uit gerecycleerde schoenen.

 

Om het verbruik van de verlichting te verlagen, werd dan weer gekozen om veel ramen te installeren en gebruik te maken van geautomatiseerde ledverlichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top