Nike opent duurzaam distributiecentrum

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Sportmerk Nike heeft in België een nieuw distributiecentrum geopend, dat niet enkel efficiënter moet werken, maar ook een stuk duurzamer is. Voortaan verloopt de dienstverlening van Nike.com, Nike retail en de groothandelspartners in Europa via dit distributiecentrum.

 

100 procent hernieuwbare energie

“We versturen jaarlijks meer dan één miljard pakketten aan schoenen, kleding en sportuitrusting. Dat vraagt om een zeer flexibele, innovatieve en duurzame supply chain”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. “De uitbreiding van onze Europese Logistieke Campus toont onze ambitie om het volledige aanbod aan Nike-producten sneller bij de klant te brengen.”

 

Het nieuwe distributiecentrum werkt 100 procent op hernieuwbare energie, die wordt gewonnen uit vijf verschillende bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa. Zo staan er ter plaatse zes windturbines, die voldoende energie leveren om 5.000 gezinnen van stroom te voorzien. Er zijn ook genoeg zonnepanelen om drie voetbalvelden te bedekken.

 

Om het wegennet te ontlasten wordt 99 procent van het vrachtvervoer gedaan via het water. Daardoor verdwijnen er tot 14.000 vrachtwagens per jaar van de wegen. Daarnaast wordt 95 procent van het afval lokaal gerecycleerd. Zo bestaan de voetpaden rondom de locatie volledig uit gerecycleerde schoenen.

 

Om het verbruik van de verlichting te verlagen, werd dan weer gekozen om veel ramen te installeren en gebruik te maken van geautomatiseerde ledverlichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

Back to top