Nike opent duurzaam distributiecentrum | RetailDetail

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Sportmerk Nike heeft in België een nieuw distributiecentrum geopend, dat niet enkel efficiënter moet werken, maar ook een stuk duurzamer is. Voortaan verloopt de dienstverlening van Nike.com, Nike retail en de groothandelspartners in Europa via dit distributiecentrum.

 

100 procent hernieuwbare energie

“We versturen jaarlijks meer dan één miljard pakketten aan schoenen, kleding en sportuitrusting. Dat vraagt om een zeer flexibele, innovatieve en duurzame supply chain”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. “De uitbreiding van onze Europese Logistieke Campus toont onze ambitie om het volledige aanbod aan Nike-producten sneller bij de klant te brengen.”

 

Het nieuwe distributiecentrum werkt 100 procent op hernieuwbare energie, die wordt gewonnen uit vijf verschillende bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa. Zo staan er ter plaatse zes windturbines, die voldoende energie leveren om 5.000 gezinnen van stroom te voorzien. Er zijn ook genoeg zonnepanelen om drie voetbalvelden te bedekken.

 

Om het wegennet te ontlasten wordt 99 procent van het vrachtvervoer gedaan via het water. Daardoor verdwijnen er tot 14.000 vrachtwagens per jaar van de wegen. Daarnaast wordt 95 procent van het afval lokaal gerecycleerd. Zo bestaan de voetpaden rondom de locatie volledig uit gerecycleerde schoenen.

 

Om het verbruik van de verlichting te verlagen, werd dan weer gekozen om veel ramen te installeren en gebruik te maken van geautomatiseerde ledverlichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.