Nike sluit boekjaar 2017 sterk af

Nike sluit boekjaar 2017 sterk af
Shutterstock

Sportmerk Nike heeft zijn gebroken boekjaar 2017 sterk afgesloten met een omzet die hoger was dan verwacht. Dat heeft het te danken aan een grotere vraag in West-Europa, China en een aantal opkomende markten.

Sterke groei nettowinst

In het vierde kwartaal steeg de omzet bij Nike met 5% naar 8,7 miljard dollar (7,6 miljard euro). Dat is meer dan de verwachtingen van analisten, die een kwartaalomzet van 8,63 miljard dollar (7,5 miljard euro) hadden voorspeld. De nettowinst steeg met 19% naar 1 miljard dollar (876 miljoen euro), ondanks een lagere brutomarge. Nike slaagde er echter in om de kosten laag te houden.

 

Voor het volledige boekjaar 2017 steeg de omzet met 6% naar 34,4 miljard dollar (30,1 miljard euro), terwijl de nettowinst er met 13% op vooruit ging naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De retailomzet bij het merk Nike steeg met 18% naar 9,1 miljard dollar (8 miljard euro) dankzij een stijging van 30% bij de online verkoop en een groei in het aantal winkels van 919 naar 985. Ook bij Converse was er sprake van een omzetgroei van 6% naar 2 miljard dollar (1,75 miljard euro), dankzij groei in de Verenigde Staten en Europa.

 

Stap voorwaarts in China

De grootste sprong voorwaarts maakte Nike in China, waar de omzet met 12% steeg naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). In West-Europa ging de omzet er dan weer met 6% op vooruit in het boekjaar 2017. Daarnaast presteerde het sportbedrijf ook sterk in de opkomende markten, waar de omzet met 8% steeg naar 3,99 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

“Nike blijft op korte termijn vooruitgang boeken in het huidige dynamische klimaat en slaagt er in om een blijvend fundament te leggen voor toekomstige groei”, aldus CEO Mark Parker in een reactie op de cijfers. “We gaan in 2018 zelfs nog meer ‘firepower’ zetten achter onze grootste merken. Het zal een groot jaar worden voor innovatie bij Nike en we zullen die verhalen tot leven brengen door middel van diepere consumentenervaringen in onze belangrijkste steden wereldwijd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Back to top