Nike sluit boekjaar 2017 sterk af

Nike sluit boekjaar 2017 sterk af
Shutterstock

Sportmerk Nike heeft zijn gebroken boekjaar 2017 sterk afgesloten met een omzet die hoger was dan verwacht. Dat heeft het te danken aan een grotere vraag in West-Europa, China en een aantal opkomende markten.

Sterke groei nettowinst

In het vierde kwartaal steeg de omzet bij Nike met 5% naar 8,7 miljard dollar (7,6 miljard euro). Dat is meer dan de verwachtingen van analisten, die een kwartaalomzet van 8,63 miljard dollar (7,5 miljard euro) hadden voorspeld. De nettowinst steeg met 19% naar 1 miljard dollar (876 miljoen euro), ondanks een lagere brutomarge. Nike slaagde er echter in om de kosten laag te houden.

 

Voor het volledige boekjaar 2017 steeg de omzet met 6% naar 34,4 miljard dollar (30,1 miljard euro), terwijl de nettowinst er met 13% op vooruit ging naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De retailomzet bij het merk Nike steeg met 18% naar 9,1 miljard dollar (8 miljard euro) dankzij een stijging van 30% bij de online verkoop en een groei in het aantal winkels van 919 naar 985. Ook bij Converse was er sprake van een omzetgroei van 6% naar 2 miljard dollar (1,75 miljard euro), dankzij groei in de Verenigde Staten en Europa.

 

Stap voorwaarts in China

De grootste sprong voorwaarts maakte Nike in China, waar de omzet met 12% steeg naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). In West-Europa ging de omzet er dan weer met 6% op vooruit in het boekjaar 2017. Daarnaast presteerde het sportbedrijf ook sterk in de opkomende markten, waar de omzet met 8% steeg naar 3,99 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

“Nike blijft op korte termijn vooruitgang boeken in het huidige dynamische klimaat en slaagt er in om een blijvend fundament te leggen voor toekomstige groei”, aldus CEO Mark Parker in een reactie op de cijfers. “We gaan in 2018 zelfs nog meer ‘firepower’ zetten achter onze grootste merken. Het zal een groot jaar worden voor innovatie bij Nike en we zullen die verhalen tot leven brengen door middel van diepere consumentenervaringen in onze belangrijkste steden wereldwijd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top