Nike voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft het voorbije kwartaal niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Zowel de omzet als het aantal verwachte orders waren lager dan de verwachtingen van analisten.

Hogere kosten en lagere marges

De omzet voor het kwartaal steeg met 6% naar 8,24 miljard dollar (7,4 miljard euro), maar dat was lager dan de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een bedrag van 8,28 miljard dollar (7,5 miljard euro).

 

De nettowinst daalde dan weer van 865 miljoen dollar (780 miljoen euro) naar 846 miljoen dollar (760 miljoen euro).  Dat was volgens het bedrijf te wijten aan een hogere kosten en een hogere belastingdruk, wat dan weer leidde tot lagere marges. Ook de sterke dollar en de concurrentie van Adidas en Under Armour zorgden mee voor de winstdaling.

 

De verwachte orders, voor beleggers het belangrijkste cijfer, stegen dan weer met 11%. Ook daar kon Nike niet voldoen aan de verwachtingen, aangezien er een stijging van 13% was voorspeld. In Noord-Amerika, de grootste markt van Nike, is er sprake van een stijging van 6%, terwijl daar een groei van 9% werd verwacht.

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 6% naar 32,4 miljard dollar (29,3 miljard euro). Nike heeft het doel gesteld om in 2020 een omzet van vijftig miljard dollar te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.