Nike voldoet niet aan verwachtingen

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft het voorbije kwartaal niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Zowel de omzet als het aantal verwachte orders waren lager dan de verwachtingen van analisten.

Hogere kosten en lagere marges

De omzet voor het kwartaal steeg met 6% naar 8,24 miljard dollar (7,4 miljard euro), maar dat was lager dan de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een bedrag van 8,28 miljard dollar (7,5 miljard euro).

 

De nettowinst daalde dan weer van 865 miljoen dollar (780 miljoen euro) naar 846 miljoen dollar (760 miljoen euro).  Dat was volgens het bedrijf te wijten aan een hogere kosten en een hogere belastingdruk, wat dan weer leidde tot lagere marges. Ook de sterke dollar en de concurrentie van Adidas en Under Armour zorgden mee voor de winstdaling.

 

De verwachte orders, voor beleggers het belangrijkste cijfer, stegen dan weer met 11%. Ook daar kon Nike niet voldoen aan de verwachtingen, aangezien er een stijging van 13% was voorspeld. In Noord-Amerika, de grootste markt van Nike, is er sprake van een stijging van 6%, terwijl daar een groei van 9% werd verwacht.

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 6% naar 32,4 miljard dollar (29,3 miljard euro). Nike heeft het doel gesteld om in 2020 een omzet van vijftig miljard dollar te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Walmart wil geen "winkel" meer zijn

07/12/2017

Het Amerikaanse Walmart is al langer gekend onder die naam, maar eigenlijk was de wettelijke naam van het bedrijf nog steeds Wal-Mart Stores. Daar komt nu echter verandering in: in het tijdperk van e-commerce wil Walmart méér zijn dan een winkelketen.

Back to top