Nike voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft het voorbije kwartaal niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Zowel de omzet als het aantal verwachte orders waren lager dan de verwachtingen van analisten.

Hogere kosten en lagere marges

De omzet voor het kwartaal steeg met 6% naar 8,24 miljard dollar (7,4 miljard euro), maar dat was lager dan de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een bedrag van 8,28 miljard dollar (7,5 miljard euro).

 

De nettowinst daalde dan weer van 865 miljoen dollar (780 miljoen euro) naar 846 miljoen dollar (760 miljoen euro).  Dat was volgens het bedrijf te wijten aan een hogere kosten en een hogere belastingdruk, wat dan weer leidde tot lagere marges. Ook de sterke dollar en de concurrentie van Adidas en Under Armour zorgden mee voor de winstdaling.

 

De verwachte orders, voor beleggers het belangrijkste cijfer, stegen dan weer met 11%. Ook daar kon Nike niet voldoen aan de verwachtingen, aangezien er een stijging van 13% was voorspeld. In Noord-Amerika, de grootste markt van Nike, is er sprake van een stijging van 6%, terwijl daar een groei van 9% werd verwacht.

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 6% naar 32,4 miljard dollar (29,3 miljard euro). Nike heeft het doel gesteld om in 2020 een omzet van vijftig miljard dollar te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Back to top