Nog steeds veel problemen rond duurzaamheid in textielsector | RetailDetail

Nog steeds veel problemen rond duurzaamheid in textielsector

Nog steeds veel problemen rond duurzaamheid in textielsector

Sara Ceustermans, coördinatrice van de Schone Kleren Campagne, stelt bij een bezoek aan een textielfabriek in Cambodja dat er nog steeds heel wat problemen zijn rond duurzaamheid in de textielsector.

Veel wantrouwen

Zo zegt ze dat het bijzonder moeilijk is om fabrieken te bezoeken waar nog echt problemen zijn, omdat daar grote spanningen zijn tussen de directie en de vakbonden. “Je bezoekt alleen de fabrieken die vrij oké zijn, anders kan je er gewoon niet binnen. Dus eigenlijk word je nooit geconfronteerd met de grote problemen van Cambodja”, aldus Ceustermans aan de VRT.

 

Ook de loonsverhogingen die worden beloofd draaien niet altijd uit zoals verhoopt: zodra de lonen worden verhoogd, gaan immers ook de huurprijzen en de prijzen in de winkels de hoogte in. Daarnaast wordt er dan ook meer werk doorgesluisd naar illegale fabrieken, waar zelfs geen sprake is van minimumlonen. De fabriek die bezocht werd, draagt ook zelf de volledige loonsverhoging. "Opvallend", zegt Ceustermans, "want de grote merken hadden nochtans beloofd dat ze meer zouden betalen aan de fabrieken."

 

Ook gesprekken met arbeiders zijn schier onmogelijk, omdat het management heel wantrouwig is. "Daarom zijn vakbonden zo broodnodig. Om de stem van de werknemers, die wij niet mogen horen blijkbaar, te vertalen en uit te roepen. En wij vertalen die stem in Europa naar consumenten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.