Omzet brillenmarkt daalt door invloed prijsbrekers

Omzet brillenmarkt daalt door invloed prijsbrekers

Omzet brillenmarkt daalt door invloed prijsbrekers

De omzet van de volledige brillenmarkt in Nederland is in 2016 gedaald met 3 procent naar 1,154 miljard euro. De voorbije jaren steeg de omzet nochtans steevast en er worden ook meer brillen verkocht, maar klanten lijken steeds meer voor prijsbrekers te kiezen.

 

Druk op zelfstandige opticiens

Die trend wordt ook onderschreven door de prijsbrekers zelf. Zo stelt de keten Eyelove dat het vorig jaar 50 procent meer brillen verkocht dan een jaar eerder en dat die opmars zich doorzet in het eerste kwartaal van 2017.

 

Ook bij Specsavers klinkt het dat de discounters ongetwijfeld hun effect hebben op de volledige markt. De omzetdaling ligt alvast niet bij de discounters zelf: "Wij verkopen al tegen zo scherp mogelijke prijzen en ons prijsniveau is stabiel. Deze cijfers geven aan dat de effecten bij anderen zitten”, aldus directeur Remko Berkel van Specsavers.

 

Volgens Berkel moeten we daarvoor naar de zelfstandige opticiens kijken. Ongeveer de helft van de opticiens in Nederland werkt nog op zelfstandige basis, terwijl ze maar 20 procent van alle brillen verkopen. Bovendien liggen de prijzen voor brillen er 2,5 keer hoger dan bij de grote ketens.

 

“Er zijn winkels die slechts tien brillen per week verkopen. Dat blijft niet overeind als klanten doorhebben dat ze een goedkopere bril kunnen aanschaffen. Wij hebben 500.000 klanten en zien dat mensen bij ons blijven kopen als ze dat eenmaal eerder hebben gedaan”, zegt directeur Paul Berkelmans van prijsstunter Eyelove.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.