Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018 | RetailDetail

Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018

Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018

De omzet van modebedrijf Prada, dat naast het Italiaanse merk met dezelfde naam ook tal van andere modemerken in portefeuille heeft, is in 2017 met enkele procenten gedaald. De verwachtingen voor het huidige boekjaar zijn echter hoog.

 

Vooruitgang in tweede helft 2017

In 2017 haalde Prada een omzet van 3,1 miljard euro, een daling van 3,6% op gerapporteerde basis en een van 2% bij vaste wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 249 miljoen euro, op zijn beurt 12% minder dan een jaar eerder.

 

Ondanks die mindere prestatie in het voorbije boekjaar, heeft Prada hoge verwachtingen voor 2018. Het wordt daarin gesteund door de prestaties in de laatste zes maanden van 2017, waarin de omzet bij vaste wisselkoersen met 1% steeg. Binnen het segment ‘Ready-to-wear’ was dat zelfs 10%.

 

“Ik ben tevreden met de vooruitgang die we in 2017 hebben geboekt”, aldus CEO Patrizio Bertelli. “In de tweede helft van het jaar en in de eerste maanden van 2018 is de omzet steeds blijven verbeteren, waarmee we dus de eerste resultaten zien van de strategie doorheen de groep. We hebben een veelbelovende start gezien in 2018 en ik ben er van overtuigd dat dit het begin is van een nieuwe ontwikkelingsfase.”

 

Vorig jaar groeide Prada in Azië met 1% en bleef de omzet in Europa quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten was er een terugval van 4%, terwijl Japan zelfs een klap kreeg van 11%. In het Midden-Oosten waren de prestaties in de tweede helft van het jaar beter, maar was er toch sprake van een omzetdaling van 9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.