Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde
Lincherie.nl

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

 

“Stabiele of licht lagere omzet”

De update die Van de Velde vanochtend de wereld instuurde, leest allesbehalve geruststellend: de verkoop in de lingeriewinkels komt maar traag op gang dit jaar en de groei in de “nieuwe kanalen” (vooral e-commerce) kan dat maar ten dele opvangen. “Naast de succesvolle lancering van Marie Jo Swim en groei in nieuwe kanalen blijft Van de Velde zijn retailomgeving, waarin de groep traditioneel actief is (fysieke winkels) voort ontwikkelen”, klinkt het in Schellebelle. “Dit heeft nog niet de beoogde resultaten opgeleverd. Bijgevolg verwacht Van de Velde dat de totale omzet in 2018 niet zal groeien tegenover 2017, maar dat die stabiel zal blijven of licht lager uitvallen.”

 

Dat is een ferme streep door de rekening van CEO Erwin Van Laethem, die nu ook de ambitie van zo’n 5% omzetgroei “in lijn met het historische gemiddelde” moet laten varen. “Dit zal naar verwachting flinke druk zetten op de winstontwikkeling in vergelijking met 2017.”

 

De omzet- en winstwaarschuwing van deze ochtend is de zoveelste tegenslag voor het bedrijf én zijn aandeelhouders. Die laatsten ‑ onder wie de stichtende familie ‑ kregen eerder al een dividendverlaging met 70% te slikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.