Omzet Hunkemöller stijgt, maar nettoverlies loopt op | RetailDetail

Omzet Hunkemöller stijgt, maar nettoverlies loopt op

Omzet Hunkemöller stijgt, maar nettoverlies loopt op

Lingerieketen Hunkemöller zag in 2013 zijn omzet stijgen tot 272 miljoen euro, maar boekte tegelijk een nettoverlies van  2,6 miljoen euro, een kwart meer dan in 2012. De opening van 500 nieuwe winkels in Duitsland moet het tij snel helpen keren.

Van verkoper tot ontwerper

Goed én slecht nieuws van Hunkemöller: de omzet van de lingerieketen steeg dan wel van 252 miljoen naar 272 miljoen euro, maar het nettoverlies dikte vorig jaar aan van 2,07 miljoen tot 2,6 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat Hunkemöller bij de Kamer van Koophandel heeft ingediend en dat de Nederlandse zakenkrant FD ging inkijken.

 

De omzetstijging is grotendeels toe te schrijven aan het openen van 47 winkels. Hunkemöller eindigde het boekjaar 2013 met 596 filialen in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. De toename van het verlies zou een gevolg zijn van de transformatie die de keten de voorbij jaren doormaakt. "Van verkoper van praktisch ondergoed is het een serieus lingeriemerk geworden dat met eigen ontwerpen steeds meer de bovenkant van de markt opzoekt", schrijft het FD. 

 

Zelf collecties ontwerpen en in de markt zetten kost dan ook meer dan bestaande collecties inkopen, maar het is broodnodig, want topman Philip Mountford is er al langer van overtuigd dat het middensegment doodgaat: "We zien dat de luxemerken het extreem goed doen en ook de budgetmerken doen het extreem goed. Het midden, wat ooit het hart van alle retail was, krimpt", zo vertelt hij aan de collega's van Fashion United.

 

500 nieuwe winkels in 5 jaar

Hunkemöller werd in 2010 voor naar schatting 260 à 280 miljoen euro door Maxeda verkocht aan de Franse investeringsmaatschappij PAI Partners en heeft onder de Brit Mountford, die vijf jaar geleden het roer in handen kreeg, zijn zinnen gezet op Duitsland. Zo wil Philip Mountford de komende vijf jaar 500 nieuwe winkels openen in Duitsland, omdat daar nog groeimarge is en "omdat het een groot land is, natuurlijk."

 

Hunkemöller is er momenteel het nummer vier, maar de Brit ambieert niets minder dan de grootste lingerieretailer worden. Volgens Mountford kan de keten in Duitsland immers volop profiteren van zijn naam, aangezien nogal wat Duitsers denken dat Hunkemöller een Duits merk is. Waar zo'n umlaut al niet goed voor is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.