Omzet modewinkels herstelt amper

 Omzet modewinkels herstelt amper
shutterstock

De omzet van modewinkels herstelt nog niet echt: eind vorig jaar lag hun omzet 16% lager dan in het topjaar 2007. Dit jaar blijven de verkopen voor schoenenwinkels op -2%, kledingwinkels gaan hun omzet met 1% zien stijgen.

Online klimt gestaag

Het aandeel van online verkopen in kleding en schoenen klimt daarentegen gestaag: het online marktaandeel in de omzet van schoenen was vorig jaar 19%, aldus Thuiswinkel.org en GfK, maar in het eerste kwartaal van dit jaar steeg dit naar 26 %. In kleding was het aandeel vorig jaar 16% en in het eerste kwartaal van dit jaar al 18 %.

 

De aanstaande vergrijzing wordt de volgende uitdaging voor de sector, want oudere consumenten geven gemiddeld minder uit, zo blijkt uit aankoopgedrag. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder besteedt jaarlijks ongeveer 1300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 zijn die uitgaven aanzienlijk meer, ongeveer 1850 euro.

 

Inspelen op wensen ouderen

Het wordt een uitdaging voor kleding- en schoenenwinkels om ouderen straks tot aankoop te verleiden: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion”, zo stelt Dirk Mulder, sectormanager Retail & Food van ING Nederland. “De sector krijgt kansen door specifiek in te spelen op wensen van ouderen. Bijvoorbeeld door buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion te bieden, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering".

 

”Retailers kunnen naast het juiste assortiment ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen om de doelgroep beter te begrijpen”, aldus Mulder. 

 

Onderzoek laten tevens zien dat ook ouderen zich meer en meer op internet richten. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere, minder mobiele consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top