Omzet modewinkels herstelt amper | RetailDetail

Omzet modewinkels herstelt amper

 Omzet modewinkels herstelt amper
shutterstock

De omzet van modewinkels herstelt nog niet echt: eind vorig jaar lag hun omzet 16% lager dan in het topjaar 2007. Dit jaar blijven de verkopen voor schoenenwinkels op -2%, kledingwinkels gaan hun omzet met 1% zien stijgen.

Online klimt gestaag

Het aandeel van online verkopen in kleding en schoenen klimt daarentegen gestaag: het online marktaandeel in de omzet van schoenen was vorig jaar 19%, aldus Thuiswinkel.org en GfK, maar in het eerste kwartaal van dit jaar steeg dit naar 26 %. In kleding was het aandeel vorig jaar 16% en in het eerste kwartaal van dit jaar al 18 %.

 

De aanstaande vergrijzing wordt de volgende uitdaging voor de sector, want oudere consumenten geven gemiddeld minder uit, zo blijkt uit aankoopgedrag. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder besteedt jaarlijks ongeveer 1300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 zijn die uitgaven aanzienlijk meer, ongeveer 1850 euro.

 

Inspelen op wensen ouderen

Het wordt een uitdaging voor kleding- en schoenenwinkels om ouderen straks tot aankoop te verleiden: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion”, zo stelt Dirk Mulder, sectormanager Retail & Food van ING Nederland. “De sector krijgt kansen door specifiek in te spelen op wensen van ouderen. Bijvoorbeeld door buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion te bieden, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering".

 

”Retailers kunnen naast het juiste assortiment ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen om de doelgroep beter te begrijpen”, aldus Mulder. 

 

Onderzoek laten tevens zien dat ook ouderen zich meer en meer op internet richten. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere, minder mobiele consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.