Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte | RetailDetail

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

De omzet van Primark is het voorbije kwartaal met 11% gestegen bij constante wisselkoersen, bij actuele wisselkoersen was dat zelfs +22%. Vooral de groeiende winkeloppervlakte stuwde de omzet omhoog.

Nieuwe winkels rem op vergelijkbare groei

Moederbedrijf Associated British Foods laten weten dat de prestaties in het Verenigd Koninkrijk goed waren, met een groei van de vergelijkbare omzet en het marktaandeel. Voor de hele keten werd de vergelijkbare omzetgroei wel geremd door dalingen in Duitsland en Nederland, al waren die kleiner dan een jaar eerder. In Nederland was die daling te wijten aan de snelle groei van de winkeloppervlakte, waardoor nieuwe winkels aan de haal gaan met een deel van de omzet van winkels die al minstens een jaar geopend zijn.

 

Ook in het nieuwe jaar blijft Primark inzetten op expansie: sinds de start van het nieuwe boekjaar kwam er alweer 75.000 m² winkeloppervlakte bij, met nieuwe winkels in Parijs, Hamburg en Amsterdam. Aan het einde van het kwartaal op 7 januari telde Primark in totaal 328 winkels, waarvan ondertussen zes in de Verenigde Staten. Dit boekjaar moet er nog eens 120.000 m² winkelruimte bijkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.