Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci
Shutterstock

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Inkomsten versluisd naar Zwitserland

“Na een artikel in een Italiaanse krant over een controle door de fiscale politie in de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze, bevestigt Gucci mee te werken met de autoriteiten, en het heeft vertrouwen in de rechtmatigheid en transparantie van zijn operaties”, stelt het luxeconcern.

 

Het onderzoek zou gaan over de manier waarop Gucci zijn Italiaanse activiteiten heeft aangegeven: dat zou het jarenlang in Zwitserland gedaan hebben, waardoor de Italiaanse fiscus tot 1,3 miljard euro is misgelopen. Een voormalig werknemer van Gucci heeft nu de kat de bel aangebonden en het gerecht op het spoor van de belastingontduiking gebracht.

 

Als Gucci schuldig wordt bevonden, zou dat een fikse klap zijn. In het derde kwartaal liet het nochtans een organische omzetgroei van bijna 50 procent optekenen, goed voor een omzet van 1,5 miljard euro.

 

Prada achterna

Het is trouwens niet de eerste keer dat een Italiaans modemerk het aan de stok krijgt met de lokale belastingdienst. In 2013 moest Prada ook al een boete van 470 miljoen euro betalen voor gelijkaardige praktijken.

 

Daarnaast voerde de Italiaanse belastingdienst ook al dergelijke onderzoeken naar de praktijken van Apple, Google, Amazon en Facebook. Die eerste twee moesten ook al een boete betalen van meer dan 300 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top