Ontwerper André Courrèges overleden | RetailDetail

Ontwerper André Courrèges overleden

Ontwerper André Courrèges overleden

Modeontwerper André Courrèges is op 92-jarige leeftijd in Parijs overleden. Het nieuws is bevestigd door Maison de Courreges, het modehuis dat de man zelf oprichtte begin jaren '60 en waar hij aan de slag was tot de jaren '90.

Groot succes in jaren '60 en '70

De modecarrière van Courrèges begon op 28-jarige leeftijd, toen hij aan de slag ging bij het modehuis Balenciaga. Een verrassende wending voor een man die had gestudeerd voor ingenieur. Doorheen de jaren klom hij op de ladder bij Balenciaga, tot hij uiteindelijk eerste assistent werd.


In 1961 besloot hij echter een eigen merk op te richten met Maison de Courreges. In 1964 kwam de grote doorbraak met zijn collectie Space Age. Hij opende ook een fabriek, zodat hij zijn kledij aan een groter publiek kon verkopen.

 

In 1968 verkocht Courrèges dan een deel van zijn bedrijf aan L'Oréal, om zo de expansie te financieren. In 1972 had het merk 125 winkels verspreid over de hele wereld.


Ziekte van Parkinson

Doorheen de jaren zou het bedrijf enkele keren van eigenaar veranderen, maar in 1994 belandde het terug in de handen van Courrèges en zijn vrouw. Een jaar later ging hij weliswaar op pensioen en nam zijn vrouw de creatieve leiding over.

 

In 2011 werd het bedrijf opnieuw verkocht aan Jacques Bungert en Frédéric Torloting. Sinds vorig jaar heeft Maison de Courreges een nieuw leven gekregen onder de creatieve leiding van Arnaud Vaillant en Sebastien Meyer.


André Courrèges liet het leven na een jarenlange strijd tegen de ziekte van Parkinson, wat ook de reden was voor het einde van zijn professionele carrière in 1995.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.