Ontwerper André Courrèges overleden

Ontwerper André Courrèges overleden

Modeontwerper André Courrèges is op 92-jarige leeftijd in Parijs overleden. Het nieuws is bevestigd door Maison de Courreges, het modehuis dat de man zelf oprichtte begin jaren '60 en waar hij aan de slag was tot de jaren '90.

Groot succes in jaren '60 en '70

De modecarrière van Courrèges begon op 28-jarige leeftijd, toen hij aan de slag ging bij het modehuis Balenciaga. Een verrassende wending voor een man die had gestudeerd voor ingenieur. Doorheen de jaren klom hij op de ladder bij Balenciaga, tot hij uiteindelijk eerste assistent werd.


In 1961 besloot hij echter een eigen merk op te richten met Maison de Courreges. In 1964 kwam de grote doorbraak met zijn collectie Space Age. Hij opende ook een fabriek, zodat hij zijn kledij aan een groter publiek kon verkopen.

 

In 1968 verkocht Courrèges dan een deel van zijn bedrijf aan L'Oréal, om zo de expansie te financieren. In 1972 had het merk 125 winkels verspreid over de hele wereld.


Ziekte van Parkinson

Doorheen de jaren zou het bedrijf enkele keren van eigenaar veranderen, maar in 1994 belandde het terug in de handen van Courrèges en zijn vrouw. Een jaar later ging hij weliswaar op pensioen en nam zijn vrouw de creatieve leiding over.

 

In 2011 werd het bedrijf opnieuw verkocht aan Jacques Bungert en Frédéric Torloting. Sinds vorig jaar heeft Maison de Courreges een nieuw leven gekregen onder de creatieve leiding van Arnaud Vaillant en Sebastien Meyer.


André Courrèges liet het leven na een jarenlange strijd tegen de ziekte van Parkinson, wat ook de reden was voor het einde van zijn professionele carrière in 1995.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top