Ontwerper André Courrèges overleden

Ontwerper André Courrèges overleden

Modeontwerper André Courrèges is op 92-jarige leeftijd in Parijs overleden. Het nieuws is bevestigd door Maison de Courreges, het modehuis dat de man zelf oprichtte begin jaren '60 en waar hij aan de slag was tot de jaren '90.

Groot succes in jaren '60 en '70

De modecarrière van Courrèges begon op 28-jarige leeftijd, toen hij aan de slag ging bij het modehuis Balenciaga. Een verrassende wending voor een man die had gestudeerd voor ingenieur. Doorheen de jaren klom hij op de ladder bij Balenciaga, tot hij uiteindelijk eerste assistent werd.


In 1961 besloot hij echter een eigen merk op te richten met Maison de Courreges. In 1964 kwam de grote doorbraak met zijn collectie Space Age. Hij opende ook een fabriek, zodat hij zijn kledij aan een groter publiek kon verkopen.

 

In 1968 verkocht Courrèges dan een deel van zijn bedrijf aan L'Oréal, om zo de expansie te financieren. In 1972 had het merk 125 winkels verspreid over de hele wereld.


Ziekte van Parkinson

Doorheen de jaren zou het bedrijf enkele keren van eigenaar veranderen, maar in 1994 belandde het terug in de handen van Courrèges en zijn vrouw. Een jaar later ging hij weliswaar op pensioen en nam zijn vrouw de creatieve leiding over.

 

In 2011 werd het bedrijf opnieuw verkocht aan Jacques Bungert en Frédéric Torloting. Sinds vorig jaar heeft Maison de Courreges een nieuw leven gekregen onder de creatieve leiding van Arnaud Vaillant en Sebastien Meyer.


André Courrèges liet het leven na een jarenlange strijd tegen de ziekte van Parkinson, wat ook de reden was voor het einde van zijn professionele carrière in 1995.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top