Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/

Uit een onderzoek van MVO Nederland blijkt dat jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken in Nederland niet verkocht worden. Een deel daarvan wordt bovendien vernietigd, om zo "de markt en het imago niet te schaden".

 

Slechts twee derde verkocht tegen normale prijs

Dat wil zeggen dat in 2015 6,5% van alle kleding niet verkocht werd - waaronder ook artikelen die zelfs nooit de winkelrekken haalden. Slechts 65% wordt in de winkels tegen de initiële prijs verkocht, 31% gaat met korting over de toonbank. Voor modewinkels betekent de onverkochte kleding een omzetverlies van 313,5 miljoen euro.

 

Een groot deel van de onverkochte kleding wordt nadien verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Die brengen de kleding dan opnieuw op de markt via outlets of verspreiden ze in andere landen. 1,23 miljoen kledingstukken worden echter vernietigd: de helft wordt gerecycleerd tot vilt, terwijl de andere helft de verbrandingsoven in gaat. Modemerken kiezen er vaak voor om kleding te vernietigen om het eigen imago niet te schaden en om de markt niet te verstoren.

 

Uit het onderzoek blijkt dat winkeliers die weinig kortingen geven, veel minder met onverkochte voorraad blijven zitten. Zij zijn duidelijk beter in het beheren van hun voorraad en het voorspellen van modetrends. MVO Nederland pleit er nu voor om de voorraden beter te beheren, zodat er in de toekomst minder onverkochte kleding is. Het wil daarbij vooral vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen, zodat leveranciers en winkeliers sneller kunnen inspelen op de noden van de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top