Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/

Uit een onderzoek van MVO Nederland blijkt dat jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken in Nederland niet verkocht worden. Een deel daarvan wordt bovendien vernietigd, om zo "de markt en het imago niet te schaden".

 

Slechts twee derde verkocht tegen normale prijs

Dat wil zeggen dat in 2015 6,5% van alle kleding niet verkocht werd - waaronder ook artikelen die zelfs nooit de winkelrekken haalden. Slechts 65% wordt in de winkels tegen de initiële prijs verkocht, 31% gaat met korting over de toonbank. Voor modewinkels betekent de onverkochte kleding een omzetverlies van 313,5 miljoen euro.

 

Een groot deel van de onverkochte kleding wordt nadien verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Die brengen de kleding dan opnieuw op de markt via outlets of verspreiden ze in andere landen. 1,23 miljoen kledingstukken worden echter vernietigd: de helft wordt gerecycleerd tot vilt, terwijl de andere helft de verbrandingsoven in gaat. Modemerken kiezen er vaak voor om kleding te vernietigen om het eigen imago niet te schaden en om de markt niet te verstoren.

 

Uit het onderzoek blijkt dat winkeliers die weinig kortingen geven, veel minder met onverkochte voorraad blijven zitten. Zij zijn duidelijk beter in het beheren van hun voorraad en het voorspellen van modetrends. MVO Nederland pleit er nu voor om de voorraden beter te beheren, zodat er in de toekomst minder onverkochte kleding is. Het wil daarbij vooral vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen, zodat leveranciers en winkeliers sneller kunnen inspelen op de noden van de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.