Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/

Uit een onderzoek van MVO Nederland blijkt dat jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken in Nederland niet verkocht worden. Een deel daarvan wordt bovendien vernietigd, om zo "de markt en het imago niet te schaden".

 

Slechts twee derde verkocht tegen normale prijs

Dat wil zeggen dat in 2015 6,5% van alle kleding niet verkocht werd - waaronder ook artikelen die zelfs nooit de winkelrekken haalden. Slechts 65% wordt in de winkels tegen de initiële prijs verkocht, 31% gaat met korting over de toonbank. Voor modewinkels betekent de onverkochte kleding een omzetverlies van 313,5 miljoen euro.

 

Een groot deel van de onverkochte kleding wordt nadien verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Die brengen de kleding dan opnieuw op de markt via outlets of verspreiden ze in andere landen. 1,23 miljoen kledingstukken worden echter vernietigd: de helft wordt gerecycleerd tot vilt, terwijl de andere helft de verbrandingsoven in gaat. Modemerken kiezen er vaak voor om kleding te vernietigen om het eigen imago niet te schaden en om de markt niet te verstoren.

 

Uit het onderzoek blijkt dat winkeliers die weinig kortingen geven, veel minder met onverkochte voorraad blijven zitten. Zij zijn duidelijk beter in het beheren van hun voorraad en het voorspellen van modetrends. MVO Nederland pleit er nu voor om de voorraden beter te beheren, zodat er in de toekomst minder onverkochte kleding is. Het wil daarbij vooral vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen, zodat leveranciers en winkeliers sneller kunnen inspelen op de noden van de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top