Ook Gucci stopt nu met bont

Ook Gucci stopt nu met bont

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

“Sociaal onverantwoord”

“Sociaal verantwoord handelen is één van de kernwaarden van Gucci en we zullen ons blijven inzetten voor het milieu en de dieren”, zo zei de Italiaan. Met die stap wil Gucci naar eigen zeggen ook "aanzetten tot innovatie, bijdragen tot de bewustwording alsook een positieve verandering van de mode-industrie bewerkstelligen”. De eerste 100% bontvrije collecties worden de lente- en de zomercollecties van 2018.

 

De beslissing van Gucci kwam er na overleg met de Fur Free Alliance, een overkoepelende organisatie van veertig dierenorganisaties die strijden tegen het kweken van pelsdieren voor bont. Vooral de Humane Society of the United States en de Italiaanse dierenrechtenorganisatie LAV speelden een belangrijke rol. De Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA reageerde alvast tevreden: “De grote modemerken hebben eindelijk het licht gezien”, zo klonk het.

 

Gucci, een dochter van het Franse luxeconcern Kering, is lang niet het eerste modemerk dat bont afzweert. Merken als Armani, Yoox Net-a-Porter, Hugo Boss of nog Stella McCartney gingen de Italianen al voor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top