Ook voor Prada blijft China probleemgebied

Ook voor Prada blijft China probleemgebied

De Italiaanse Prada Group heeft in 2015 zijn omzet lichtjes zien dalen en wijt dat aan de slechte economische situatie in China, wat een belangrijke markt is voor heel wat luxemerken. Ook de dure dollar had een negatief effect.

 

Sterke groei op thuismarkt

In 2015 is de omzet bij Prada licht gedaald van 3,55 miljard euro naar 3,54 miljard euro. Vooral in Azië en in de Verenigde Staten was er sprake van een daling. In Azië daalde de omzet met 4 procent, wat grotendeels te wijten was aan de negatieve resultaten in China. In de Verenigde Staten was de terugval met 9 procent zelfs nog groter. Daar speelde vooral de sterke positie van de dollar het Italiaanse modehuis parten.

 

In Europa was er dan weer een omzetstijging van 6 procent, wat volgens Prada te danken is aan de vele toeristen uit Azië en de Verenigde Staten. Vooral in Italië was er een sterke opmars waarneembaar. In Japan deed Prada het met een omzetstijging van 11 procent nog beter. Ook in het Midden-Oosten was er een groei van 11 procent.

 

"Prijsschommelingen en veranderde toeristenstromen"

”Gedurende het jaar 2015 hebben we te maken gehad met sterk wisselende koersen en verslechterde politieke situaties in verschillende delen van de wereld,” zei Prada-CEO Patrizio Bertelli. “Deze factoren hebben wereldwijd gezorgd voor prijsschommelingen en veranderde toeristenstromen.”

 

Ondertussen blijft Prada steeds meer inzetten op het uitbreiden van zijn retailnetwerk. Het totaal aantal winkels staat momenteel dan ook al op 618. De retailomzet steeg dan ook met 76 miljoen euro naar 3,1 miljard euro. De groothandelsactiviteiten daalden dan weer met 88 miljoen euro naar 444 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top