Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group
Shutterstock

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.

 

“Spannende en uitdagende tijden”

De omzet steeg in het tweede kwartaal weliswaar met 2% tot 60,5 miljard Zweedse Kroon (5,8 miljard euro), maar de nettowinst daalde met 21% tot 4,6 miljard kroon (450 miljoen euro). De Zweedse textielreus kende logistieke problemen in België, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten, waardoor de stocks aanzwollen. In enkele noordelijke landen stond de internetverkoop dan weer onder druk. Om zijn voorraden te doen slinken zag H&M zich dan ook verplicht om de prijs van heel wat artikelen te verlagen.

 

H&M heeft het al een hele tijd lastig en dat knabbelt nu al vier opeenvolgende kwartalen aan de winst. De Zweden moeten niet alleen opboksen tegen de concurrentie van het hippere (maar vooral veel snellere) Zara, terwijl ook webwinkels als Zalando en About You met almaar meer omzet aan de haal gaan. “De snelle transformatie in de modedetailhandel duurt voort, en wij zitten in een transitieperiode die zowel spannend als uitdagend is”, schrijft CEO Karl-Johan Persson in een toelichting bij de kwartaalcijfers.

 

Hij ziet wel beterschap: “De zaken gaan in de goede richting en we gaan een sterker semester tegemoet.” Al heeft de groep “nog veel zwaar werk” voor de boeg. De groep opent dit jaar alles samen 390 winkels, vooral in groeilanden, en sluit er een 150-tal, vooral in de rijpere markten, zo gaf het concern nog mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.