Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug | RetailDetail

Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug

Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug
Shutterstock

Tadashi Yanai opende in 1984 de eerste vestiging van Uniqlo in Hiroshima en is momenteel ook nog steeds CEO van het moederbedrijf Fast Retailing. Hij heeft nu echter aangekondigd een stap terug te zullen zetten.

Nieuwe CEO uit huidig management

 De stap terug is wel nog niet voor meteen: Yanai wordt in 2019 zeventig jaar en dan wil hij het stokje doorgeven aan een jonger iemand die sneller kan reageren op de veranderingen in de markt. Hij zal wel nog steeds aan de slag blijven als voorzitter van de raad van bestuur. Yanai wist wel al te vertellen dat de nieuwe CEO zal gekozen worden uit de huidige directeuren, maar daar zijn er momenteel meer dan veertig van binnen het bedrijf. Twee daarvan zijn kinderen van Yanai.

 

Het is niet de eerste keer dat Yanai zijn pensioen aankondigt: in 2013 zei hij al een stap terug te zullen zetten zodra hij 65 werd, maar toen het echter zover was besloot de oprichter van de modeketen toch aan de slag te blijven.

 

Uniqlo heeft er in ieder geval een goed boekjaar opzitten: de omzet steeg met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (14 miljard euro) en de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.