Orchestra-Prémaman opent elf nieuwe winkels

Orchestra-Prémaman opent elf nieuwe winkels

De Frans-Belgische specialist in kinderverzorgingsartikelen Orchestra-Prémaman zet zijn expansie in België voort met elf nieuwe winkels.

Keten breidt aanwezigheid uit

Orchestra-Prémaman telt nu 98 verkooppunten in België, maar tegen maart moeten daar 30 nieuwe middelgrote verkooppunten bijkomen. Elf verkooppunten worden nu aangebracht door Retail Estates, dat een kaderovereenkomst slot voor veertien panden voor een totaal bedrag van 33,75 miljoen euro.

 

Elf daarvan worden meteen verhuurd aan Orchestra. “De andere drie liggen op locaties waar de keten al een vestiging heeft. Daarvoor zullen we dus een andere oplossing moeten vinden”, zegt CEO Jan De Nys van Retail Estates.

 

Grotere standaardoppervlakte

De Nys: “Orchestra is een Frans bedrijf. Die zijn gewoon te werken met panden die iets ruimer zijn dan de Belgische standaard van 1.000 m². Bij hen gaat het vaak om 1.350 à 1.500 m². Wat we nu gekocht hebben, past in die categorie.”

 

Orchestra-Prémaman neemt de elf verkooppunten in gebruik op basis van een handelshuur van 27 jaar voor een jaarlijkse huur van 1,58 miljoen euro. De huurwaardes van de drie niet-verhuurde panden bedraagt volgens vastgoeddeskundige CBRE 600.000 euro.

 

Het Franse Orchestra kreeg in 2012 voet aan de grond in België via de overname van Prémaman, toen die keten in zwaar weer was terecht gekomen. Een jaar later lijfde het ook Baby 2000 in en recentelijk nam het eveneens de aandelen over van Home Market, toen ook dat bedrijf besliste om de activiteiten te staken.

 

Vastgoedoperatie in twee delen

De transactie die Retail Estates voor Orchestra-Prémaman opzette, bestaat uit twee luiken: het eerste slaat op de aankoop van acht panden in november en december voor 16,69 miljoen euro cash. De andere zes worden in natura ingebracht in ruil voor 17,90 miljoen euro aan nieuwe aandelen van de vastgoedvennootschap. Bij panden met zittende huurders worden de contracten beëindigd.

 

Retail Estates heeft zich gespecialiseerd in perifeer winkelvastgoed, dat gelegen is aan de rand van woonkernen of langs invalswegen naar stedelijke centra. De panden hebben een doorgaans een bebouwde oppervlakte tussen 500m² en 3.000m². Eind juni had Retail Estates 540 panden in portefeuille met een winkeloppervlakte van 574.570 m² en een waarde van 742,5 miljoen euro. De bezettingsgraad van deze panden bedroeg 98,33 %.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top