Orchestra-Prémaman opent elf nieuwe winkels | RetailDetail

Orchestra-Prémaman opent elf nieuwe winkels

Orchestra-Prémaman opent elf nieuwe winkels

De Frans-Belgische specialist in kinderverzorgingsartikelen Orchestra-Prémaman zet zijn expansie in België voort met elf nieuwe winkels.

Keten breidt aanwezigheid uit

Orchestra-Prémaman telt nu 98 verkooppunten in België, maar tegen maart moeten daar 30 nieuwe middelgrote verkooppunten bijkomen. Elf verkooppunten worden nu aangebracht door Retail Estates, dat een kaderovereenkomst slot voor veertien panden voor een totaal bedrag van 33,75 miljoen euro.

 

Elf daarvan worden meteen verhuurd aan Orchestra. “De andere drie liggen op locaties waar de keten al een vestiging heeft. Daarvoor zullen we dus een andere oplossing moeten vinden”, zegt CEO Jan De Nys van Retail Estates.

 

Grotere standaardoppervlakte

De Nys: “Orchestra is een Frans bedrijf. Die zijn gewoon te werken met panden die iets ruimer zijn dan de Belgische standaard van 1.000 m². Bij hen gaat het vaak om 1.350 à 1.500 m². Wat we nu gekocht hebben, past in die categorie.”

 

Orchestra-Prémaman neemt de elf verkooppunten in gebruik op basis van een handelshuur van 27 jaar voor een jaarlijkse huur van 1,58 miljoen euro. De huurwaardes van de drie niet-verhuurde panden bedraagt volgens vastgoeddeskundige CBRE 600.000 euro.

 

Het Franse Orchestra kreeg in 2012 voet aan de grond in België via de overname van Prémaman, toen die keten in zwaar weer was terecht gekomen. Een jaar later lijfde het ook Baby 2000 in en recentelijk nam het eveneens de aandelen over van Home Market, toen ook dat bedrijf besliste om de activiteiten te staken.

 

Vastgoedoperatie in twee delen

De transactie die Retail Estates voor Orchestra-Prémaman opzette, bestaat uit twee luiken: het eerste slaat op de aankoop van acht panden in november en december voor 16,69 miljoen euro cash. De andere zes worden in natura ingebracht in ruil voor 17,90 miljoen euro aan nieuwe aandelen van de vastgoedvennootschap. Bij panden met zittende huurders worden de contracten beëindigd.

 

Retail Estates heeft zich gespecialiseerd in perifeer winkelvastgoed, dat gelegen is aan de rand van woonkernen of langs invalswegen naar stedelijke centra. De panden hebben een doorgaans een bebouwde oppervlakte tussen 500m² en 3.000m². Eind juni had Retail Estates 540 panden in portefeuille met een winkeloppervlakte van 574.570 m² en een waarde van 742,5 miljoen euro. De bezettingsgraad van deze panden bedroeg 98,33 %.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.