Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG | RetailDetail

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert 15 miljoen euro in modegroep FNG en krijgt zo 5% van de aandelen in handen. Dat geld wordt gebruikt voor internationale expansie.

Succes in moeilijke markt

De investering van de PMV is volgens CEO Dieter Penninckx een opsteker voor FNG, vooral in de zoektocht naar grotere investeerders. “Kleine investeerders vinden lukt goed”, zegt hij aan De Tijd. “Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.”

 

Dat het moeilijk is om grote investeerders te vinden, heeft alles te maken met de druk op de modesector. Vandaar ook de tussenkomst van de PMV, want die heeft als doel om te investeren in sectoren die in een moeilijke periode zitten. “We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt”, zegt Roald Borré van PMV.

 

Stappen zetten in buitenland

Het extra geld zal FNG gebruiken om het nieuwe concept van Brantano versneld uit te rollen en om grotere stappen te zetten in het buitenland. FNG lanceerde een jaar geleden het nieuwe concept van Brantano, dat nu al te vinden is bij 60% van de vestigingen. De komende maanden moeten de andere winkels volgen.

 

In Barcelona opent deze week een vestiging van CKS, de eerste eigen winkel van de groep in Spanje, en sinds een aantal weken is er in Duitsland een winkel te vinden van Claudia Sträter. In beide landen zijn de collecties van de groep ook al online en bij een aantal warenhuizen te vinden. Binnenkort moet ook Frankrijk voor de bijl gaan.

 

Ook e-commerce blijft een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf. “Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder”, aldus Penninckx. Een groot deel van die verkoop komt er ook via externe partners, zoals Zalando en bol.com. “De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.