Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert 15 miljoen euro in modegroep FNG en krijgt zo 5% van de aandelen in handen. Dat geld wordt gebruikt voor internationale expansie.

Succes in moeilijke markt

De investering van de PMV is volgens CEO Dieter Penninckx een opsteker voor FNG, vooral in de zoektocht naar grotere investeerders. “Kleine investeerders vinden lukt goed”, zegt hij aan De Tijd. “Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.”

 

Dat het moeilijk is om grote investeerders te vinden, heeft alles te maken met de druk op de modesector. Vandaar ook de tussenkomst van de PMV, want die heeft als doel om te investeren in sectoren die in een moeilijke periode zitten. “We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt”, zegt Roald Borré van PMV.

 

Stappen zetten in buitenland

Het extra geld zal FNG gebruiken om het nieuwe concept van Brantano versneld uit te rollen en om grotere stappen te zetten in het buitenland. FNG lanceerde een jaar geleden het nieuwe concept van Brantano, dat nu al te vinden is bij 60% van de vestigingen. De komende maanden moeten de andere winkels volgen.

 

In Barcelona opent deze week een vestiging van CKS, de eerste eigen winkel van de groep in Spanje, en sinds een aantal weken is er in Duitsland een winkel te vinden van Claudia Sträter. In beide landen zijn de collecties van de groep ook al online en bij een aantal warenhuizen te vinden. Binnenkort moet ook Frankrijk voor de bijl gaan.

 

Ook e-commerce blijft een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf. “Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder”, aldus Penninckx. Een groot deel van die verkoop komt er ook via externe partners, zoals Zalando en bol.com. “De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top