Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG | RetailDetail

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert 15 miljoen euro in modegroep FNG en krijgt zo 5% van de aandelen in handen. Dat geld wordt gebruikt voor internationale expansie.

Succes in moeilijke markt

De investering van de PMV is volgens CEO Dieter Penninckx een opsteker voor FNG, vooral in de zoektocht naar grotere investeerders. “Kleine investeerders vinden lukt goed”, zegt hij aan De Tijd. “Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.”

 

Dat het moeilijk is om grote investeerders te vinden, heeft alles te maken met de druk op de modesector. Vandaar ook de tussenkomst van de PMV, want die heeft als doel om te investeren in sectoren die in een moeilijke periode zitten. “We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt”, zegt Roald Borré van PMV.

 

Stappen zetten in buitenland

Het extra geld zal FNG gebruiken om het nieuwe concept van Brantano versneld uit te rollen en om grotere stappen te zetten in het buitenland. FNG lanceerde een jaar geleden het nieuwe concept van Brantano, dat nu al te vinden is bij 60% van de vestigingen. De komende maanden moeten de andere winkels volgen.

 

In Barcelona opent deze week een vestiging van CKS, de eerste eigen winkel van de groep in Spanje, en sinds een aantal weken is er in Duitsland een winkel te vinden van Claudia Sträter. In beide landen zijn de collecties van de groep ook al online en bij een aantal warenhuizen te vinden. Binnenkort moet ook Frankrijk voor de bijl gaan.

 

Ook e-commerce blijft een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf. “Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder”, aldus Penninckx. Een groot deel van die verkoop komt er ook via externe partners, zoals Zalando en bol.com. “De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.