P&C krijgt boete voor prijsafspraken | RetailDetail

P&C krijgt boete voor prijsafspraken

P&C krijgt boete voor prijsafspraken
Shutterstock

Kledingketen Peek & Cloppenburg (P&C) heeft samen met kledingfabrikant Wellensteyn International in Duitsland een miljoenenboete gekregen voor prijsafspraken in de periode van 2008 tot 2013.

11 miljoen euro

Daarbij werden in het geheim minimumprijzen afgesproken en werd het retailers ook verboden om hun producten online aan te bieden. Retailers die de kledingstukken toch tegen een lagere prijs in de winkelrekken legden, werden onder druk gezet door de moederbedrijven.

 

Het onderzoek naar Peek & Cloppenburg en Wellensteyn International kwam in maart 2013 op gang, toen er enkele klachten binnen waren gekomen bij de Duitse kartelwaakhond Bundeskartellamt. Die heeft nu voor in totaal 11 miljoen euro aan boetes uitgedeeld. De betrokken partijen kunnen wel nog in beroep gaan. Volgens de kartelwaakhond is het trouwens niet ondenkbaar dat ook andere bedrijven zich in die periode aan gelijkaardige praktijken schuldig hebben gemaakt.

 

Peek & Cloppenburg is een van oorsprong Nederlandse winkelketen, maar de Nederlandse en Duitse tak zijn sinds 1998 in handen van de in Duitsland wonende Harro Uwe Cloppenburg. De meeste winkels zijn dan ook te vinden in Duitsland, maar ook in Nederland, België, Oostenrijk en een aantal landen in Oost-Europa is de kledingketen aanwezig. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.