Peek & Cloppenburg (P&C) wil inzetten op premium | RetailDetail

Peek & Cloppenburg wil inzetten op premium

Peek & Cloppenburg wil inzetten op premium
Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

In 2018 wil warenhuisketen Peek & Cloppenburg weer groeien. Hoewel de omzet in thuisland Duitsland stagneert, is het de bedoeling om de gemiddelde klantomzet te verhogen en meer in te zetten op premiummerken.

 

Omzet moet weer stijgen in 2018

Online platformen als Amazon en Zalando veranderen de modesector zo snel dat het steeds moeilijker wordt om de verwachtingen bij te houden, vertelt John Cloppenburg, medebedrijfsleider van de warenhuisgroep P&C Düsseldorf en zoon van topman Harro Uwe, aan het Duitse Handelsblatt. Twee keer per maand staat Cloppenburg zelf in de winkel in Düsseldorf om te weten te komen wat klanten nu precies zoeken en verwachten bij P&C. Hij is behalve het hoofd inkoop en premiummerken ook het gezicht van de familieonderneming. 

 

In Duitsland stagneert de warenhuisketen, geeft Cloppenburg toe, maar hij is ervan overtuigd dat de omzet in 2018 weer zal stijgen. De Duitse modegroep bestaat sinds 1911 uit twee verschillende entiteiten: Peek & Cloppenburg Düsseldorf en Peek & Cloppenburg Hamburg. De buitenlandse vestigingen, waaronder de Nederlandse en Belgische, vallen onder Peek & Cloppenburg Düsseldorf. De jaaromzet van P&C Düsseldorf bedraagt zo’n 1,5 miljard euro in Duitsland, het buitenland voegt daar nog 650 miljoen euro aan toe. 

 

Designercorners en shop-in-shops voor huismerk

“Het wordt belangrijk om de gemiddelde omzet per klant te verhogen”, zegt Cloppenburg. Dat wil hij doen door onder andere meer premiummerken te verkopen: zo is hij in gesprek met Furla en Kate Spade om het handtassenassortiment uit te breiden. Voor mannen werd recent nog een nieuwe designercorner toegevoegd, met merken zoals Marni en handgemaakte hemden uit Napels. Wellicht komen er bovendien meer schoenen in het assortiment.

 

Huismerken zijn nochtans goed voor een derde van de omzet bij P&C, en daar ziet Cloppenburg ook nog steeds groeipotentieel: “In elk van onze winkels openen we shop-in-shops van ons sterk ontwikkelde huismerk Jake’s”.

 

Ook online wil Cloppenburg de beleving verbeteren: “We hebben het potentieel van het internet aanvankelijk onderschat”, klinkt het, maar ondertussen is de webverkoop toch al goed voor bijna acht procent van de totale omzet op de Duitse thuismarkt. Onlangs heeft de modeketen als inhaalbeweging nog 100 miljoen euro in haar IT-infrastructuur geïnvesteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.