PETA bindt strijd aan met struisvogelleer

PETA bindt strijd aan met struisvogelleer
http://www.shutterstock.com/nl/pic-11627356/stock-photo-a-big-brown-ostrich-leather-wallet-isolated-on-white-background.html?src=igq7nGdosSMdAkjZRSv-2A-1-45

Volgens dierenrechtenorganisatie PETA worden struisvogels bijzonder slecht behandeld bij het verkrijgen van struisvogelleer, dat door bepaalde luxemerken wordt gebruikt voor onder andere handtassen. De veren van de dieren zouden zonder verdoving geplukt worden.

Jonge dieren geslacht

Merken als Hermès, Prada en Louis Vuitton maken gebruik van struisvogelleer, maar PETA hoopt dat ze daar nu mee zullen ophouden. Om de wrede praktijken aan te tonen ging PETA undercover filmen bij een aantal struisvogelkwekerijen in Zuid-Afrika, schrijft De Standaard. Daar legde de organisatie vast hoe de veren van de dieren geplukt worden terwijl ze niet verdoofd zijn, wat is verboden door de World Ostrich Association. Nadat ze geplukt zijn, worden de dieren voor de ogen van hun soortgenoten geslacht.

 

Bovendien worden er steevast heel jonge dieren geslacht. Vaak zijn ze amper een jaar oud, terwijl ze in het wild wel tot veertig jaar oud kunnen worden en de eerste drie jaar bij hun ouders blijven.

 

Het filmpje van de praktijken is online al meer dan zes miljoen keer bekeken en PETA heeft al meer dan 100.000 handtekeningen verzameld via een online petitie, die modebedrijven vraagt om struisvogelleer te bannen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top