Plussize-merk Paprika verlegt de focus naar Duitsland | RetailDetail

Plussize-merk Paprika verlegt de focus naar Duitsland

Plussize-merk Paprika verlegt de focus naar Duitsland
Foto: Shutterstock

Paprika, een modemerk voor dames met een maatje meer, is van start gegaan in Duitsland en koestert er grote ambities. Ook in Frankrijk wil het retailmerk fors groeien, maar in Nederland matigt de groep de verwachtingen.

 

Duitsland moet eerste markt worden

Begin dit jaar heeft Paprika een eerste Duitse winkel in Keulen geopend, een tweede winkel volgt in Bochum in het najaar. CEO Vincent Rousseau ziet het niettemin al groots: hij hoopt dat Duitsland de leidende Europese markt voor het merk zal worden, en dat al in de komende twee à drie jaar. Daarom staan in die periode twintig winkelopeningen op het programma en op langere termijn moeten er 80 of 90 Duitse winkels komen, vertelt de topman in een interview met FashionUnited. De fysieke winkels moeten er ook worden aangevuld met een krachtig e-commerceplatform.

 

Volgens Rousseau is de Duitse plussize-markt heel belangrijk, omdat het al lang met een zelfde aanbod aan merken zit. “De Duitse plussize-consument is heel nieuwsgierig en is bereid om minder traditionele producten te kopen, minder fast-fashion en kleurrijker. Daardoor is Paprika zo anders dan andere partijen op de Duitse markt”, meent Rousseau. Ook Frankrijk moet verder vooruit: er zou nog potentieel zijn voor een verdubbeling van het winkelnetwerk, vooral dan in het noorden, oosten en westen. “Het zuiden heeft minder marktpotentie”, klinkt het.

 

Groeiplan in Nederland van tafel

Het betekent niettemin ook dat de aandacht wegebt van de Nederlandse markt, waar Paprika zich tot doel had gesteld veertig winkels in totaal te hebben en nog vijf tot tien extra winkels te openen. Dat plan laat de Belgische keten nu varen. “We zijn al in de grote steden. Onze internetactiviteiten komen overeen met 15 winkels, het is alsof je 40 winkels hebt in Nederland,” probeert Rousseau te vergoelijken. Wel is er nog een winkelopening in het vernieuwde winkelcentrum Hoog-Catherijne in Utrecht voorzien.

 

Sinds mei dit jaar haalt Paprika, dat vandaag 160 verkooppunten heeft, meer dan de helft van haar omzet uit de markten buiten België, zegt Rousseau nog in het interview. Het voorbije boekjaar steeg die omzet overigens met 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.