Prada mikt nu toch op e-commerce om resultaten te verbeteren

Prada mikt nu toch op e-commerce om resultaten te verbeteren

Prada mikt nu toch op e-commerce om resultaten te verbeteren

Het Italiaanse modehuis Prada heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet fiks zien terugvallen. Het is de eerste keer sinds de beursgang in 2011 dat de omzet in het eerste halfjaar daalde ten opzichte van een jaar eerder.

Enkel vooruitgang in Verenigd Koninkrijk

De omzet van Prada daalde in de eerste zes maanden van 2016 met 14,8% naar 1,55 miljard euro. De nettowinst viel zelfs nog harder terug en daalde met 24% naar 141,9 miljoen euro. De omzetdaling was voelbaar in alle regio’s, behalve in het Verenigd Koninkrijk. De grootste daling (-22%) kwam er in het Verre Oosten, vanwege een moeilijke markt in Hongkong. In Europa was er minder toerisme vanwege de terroristische aanslagen, waardoor ook daar de omzet met 20% daalde. Door de daling van de pond ten gevolge van de Brexit was er in het Verenigd Koninkrijk wel sprake van een omzetstijging.

 

Prada moet dus alle zeilen bijzetten om de resultaten terug aan te zwengelen. Zo heeft het al besloten om de prijzen van de handtassen te verlagen en minder aandacht te geven aan dure tassen, met prijzen boven 2.000 euro.

 

Meer aandacht voor e-commerce

Daarnaast gaat Prada minder geld uitgeven aan advertenties, maar wil het wel meer gaan inzetten op de online verkoop. Prada heeft wel een webshop, maar die wordt al lange tijd stiefmoederlijk behandeld. Daar komt nu verandering in. Er zal ook verkocht worden op andere aanbieders, zoals Net-a-Porter. De komende drie jaar moet de online omzet dan ook elk jaar verdubbelen. Momenteel is de online verkoop goed voor slechts 2% van de totale omzet.

 

Tot slot wordt het winkelnetwerk aangepakt. Winkels op minder gunstige locaties zullen gesloten worden, terwijl andere winkels zullen worden verbouwd en verbeterd. Al die veranderingen moeten er voor zorgen dat Prada nog dit jaar weer met groei weet aan te knopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.