Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren".

Wel 5% meer omzet

Grote prijsverlagingen om de zomervoorraad de deur uit te krijgen hebben de kwartaalwinst van het concern boven modeketens als H&M, COS, & Other Stories en het fonkelnieuwe Arket met een vijfde doen dalen: de winst na belasting zakte van 4.820 miljoen Zweedse kronen naar 3.837 miljoen kronen, omgerekend ruim 400 miljoen euro.

 

De omzet ging er wel op vooruit, met 5% tot 59.383 miljoen kronen (6,2 miljard euro). Vooral online presteert H&M sterk: in sommige regio's is de webshop intussen al goed voor 25 tot 30% van de verkoop. H&M verwacht dat de online verkopen op jaarbasis met een kwart zullen groeien, mede dankzij een aanhoudende expansie (dit jaar nog de Filipijnen en Cyprus, volgend jaar India).

 

Toch volstond de sterke groei online niet om de dalende omzet in een aantal bestaande markten volledig te compenseren, zo geeft grote baas Karl-Johan Persson toe, "waardoor onze totale omzetontwikkeling niet heeft voldaan aan onze doelstellingen tot dusver dit jaar". Hennes & Mauritz telde eind augustus wereldwijd 4.553 winkels van acht merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.