Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren".

Wel 5% meer omzet

Grote prijsverlagingen om de zomervoorraad de deur uit te krijgen hebben de kwartaalwinst van het concern boven modeketens als H&M, COS, & Other Stories en het fonkelnieuwe Arket met een vijfde doen dalen: de winst na belasting zakte van 4.820 miljoen Zweedse kronen naar 3.837 miljoen kronen, omgerekend ruim 400 miljoen euro.

 

De omzet ging er wel op vooruit, met 5% tot 59.383 miljoen kronen (6,2 miljard euro). Vooral online presteert H&M sterk: in sommige regio's is de webshop intussen al goed voor 25 tot 30% van de verkoop. H&M verwacht dat de online verkopen op jaarbasis met een kwart zullen groeien, mede dankzij een aanhoudende expansie (dit jaar nog de Filipijnen en Cyprus, volgend jaar India).

 

Toch volstond de sterke groei online niet om de dalende omzet in een aantal bestaande markten volledig te compenseren, zo geeft grote baas Karl-Johan Persson toe, "waardoor onze totale omzetontwikkeling niet heeft voldaan aan onze doelstellingen tot dusver dit jaar". Hennes & Mauritz telde eind augustus wereldwijd 4.553 winkels van acht merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).