Primark groeit dankzij nieuwe winkels

Primark groeit dankzij nieuwe winkels

De Ierse budgetmodeketen Primark zag haar omzet het voorbije boekjaar met 4,2% toenemen. De stijging is het gevolg van meer winkelruimte, want op vergelijkbare basis viel de verkoop in de meeste landen licht terug.

 

Meer winkelruimte

Primark realiseerde in het gebroken boekjaar (dat eindigde op 14 september) een omzetstijging van 4,2% naar 7,79 miljard pond (9 miljard euro). De omzetstijging is het gevolg van meer winkelruimte, want op vergelijkbare basis kromp de omzet met 2,0%. Netto kwamen er veertien nieuwe winkels bij (waarvan één in België), goed voor zo’n 83.000 m² bijkomende verkoopoppervlakte.

 

Het kledingbedrijf slaagde er wel in om de winstgevendheid te verbeteren: de winstmarge steeg van 11,3% naar 11,7%, waardoor de bedrijfswinst uitkwam op 913 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro). Vorig jaar bedroeg die winst nog 843 miljoen pond. In het Verenigd Koninkrijk namen de opbrengsten toe met 2,5%, maar op vergelijkbare basis was er evenwel een krimp met 1,0%. Op het Europese vasteland was er een groei van 4,8% dankzij goede zaken in Frankrijk, Spanje en Italië, maar de verkoop in Duitsland viel aanzienlijk terug. De netto winkelruimte steeg in Europa met 8%.

 

Volgend jaar wil Primark negentien nieuwe winkels openen en de verkoopoppervlakte verder uitbreiden met ongeveer 93.000 m². Vooral in Frankrijk en Spanje zullen er winkels bijkomen. Verder wil het bedrijf ook een eerste vestiging openen in Polen. Primark houdt voor het komende jaar rekening met licht dalende winstmarges.