Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels

Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels

De omzet van de Ierse modeketen Primark is de voorbije zes maanden met meer dan 20% gegroeid, maar dat was enkel dankzij de opening van heel wat nieuwe winkels en positieve wisselkoerseffecten.

14 nieuwe winkels

De totale omzet voor Primark, onderdeel van Associated British Foods, kwam in de eerste helft van het boekjaar uit op 3,22 miljard pond (3,85 miljard euro). Dat is een groei van 21%, waar bij constante wisselkoersen nog 11% van overblijft. Op vergelijkbare basis bleef de omzet echter gelijk. De operationele winst steeg met 3% naar 323 miljoen pond (386 miljoen euro), maar daalde met 2% bij vaste wisselkoersen. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet met 7% en met 2% op vergelijkbare basis.

 

In de eerste helft van het boekjaar periode opende Primark veertien nieuwe winkels, goed voor 12% meer winkeloppervlakte ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee blijft de groei bij constante wisselkoersen dus net achter op de groei van de winkeloppervlakte. In Nederland ging de omzet er zelfs met 18% op vooruit, maar was er ook sprake van maar liefst 32% meer winkeloppervlakte. Dat houdt in dat de omzet op vergelijkbare basis er zelfs op achteruit ging.

 

Primark waarschuwt bovendien dat de druk op de winsten in de tweede helft van het boekjaar nog groter zal zijn, voornamelijk vanwege de sterke concurrentie van Zara en H&M. De Ierse keten wil immers steevast de goedkoopste zijn en die strategie snijdt in de winstmarges. Om te blijven groeien zal het daarom blijven inzetten op winkelopeningen.