Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie | RetailDetail

Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie

Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie
Shutterstock

De omzet van de Ierse modeketen Primark is in het voorbije boekjaar met net geen 20% gegroeid. Een groot deel van die groei kwam er dankzij expansie, want Primark opende maar liefst dertig nieuwe winkels in negen landen.

Kleine vergelijkbare groei

Dankzij die winkelopeningen steeg de winkeloppervlakte met 140.000 m². Primark kon zo 7,05 miljard pond (8 miljard euro) omzet halen, goed voor een groei van 19% ten opzichte van een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten groeide de omzet met 12%, maar op vergelijkbare basis was er wel een groei van slechts 1%. De operationele winst steeg met 7% naar 735 miljoen pond (830 miljoen euro).

 

Primark is een van de weinige retailers die profiteert van de brexit en de zwakke Britse economie. Heel wat consumenten letten immers meer op hun geld en kiezen daarbij bewust voor discounters, waaronder Primark. In het Verenigd Koninkrijk ging de vergelijkbare omzet er dan ook met 10% op vooruit, in de rest van Europa steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 16%. Over de Verenigde Staten geeft Primark geen cijfers, maar geeft het wel aan nog steeds aanpassingen te doen om de winkels zo efficiënt mogelijk te maken. Zo wordt de oppervlakte van drie reeds geopende winkels binnenkort verkleind.

 

De expansie van Primark is in ieder geval nog niet afgerond, want ook in het komende boekjaar wil de keten nog eens minstens negentien nieuwe winkels openen. Die komen er voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.