Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond | RetailDetail

Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Elk nadeel heb zijn voordeel: de duik van het Britse pond sinds het Brexit-referendum zal de omzetcijfers van Associated British Foods ‑ eigenaar van modeketen Primark ‑ een kunstmatige boost geven.

Helft omzet van buiten het Verenigd Koninkrijk

Toen moederbedrijf ABF in april halfjaarresultaten bekendmaakte, werd duidelijk dat modedochter Primark voor het eerst in 12 jaar zijn vergelijkbare omzet had zien dalen (met een klein procent). Vandaag, exact twee weken na het fameuze referendum, maakt de groep zich sterk dat de verzwakking van het pond tegenover de euro en vooral de dollar die daling helemaal zal compenseren, klinkt het in een trading update.

 

De hele groep realiseert de helft van zijn omzet buiten het Verenigd Koninkrijk en zal dus kunnen profiteren van het zogeheten ‘translatie-effect’, dat optreedt bij de omrekening van buitenlandse winsten (in euro en dollar) in de valuta van de moedermaatschappij (pond sterling).

 

In diezelfde trading update laat ABF weten dat Primark zijn verkoop in de 40 weken tot 18 juni met 7% zag groeien, inclusief de opening van elf nieuwe vestigingen in de laatste drie maanden. Wel leed de verkoop op vergelijkbare basis onder “het onvoorspelbare weer”, met vooral een te koude aprilmaand.

 

ABF laat voorts weten dat de Brexit geen invloed zal hebben op de expansieplannen van Primark: “Die blijven onveranderd.” De komende maanden komen er bijvoorbeeld twee winkels bij in de Verenigde Staten (in de buurt van Philadelphia en in New Jersey), terwijl de Parijse vestiging van Créteil twee keer zo groot wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.