Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Elk nadeel heb zijn voordeel: de duik van het Britse pond sinds het Brexit-referendum zal de omzetcijfers van Associated British Foods ‑ eigenaar van modeketen Primark ‑ een kunstmatige boost geven.

Helft omzet van buiten het Verenigd Koninkrijk

Toen moederbedrijf ABF in april halfjaarresultaten bekendmaakte, werd duidelijk dat modedochter Primark voor het eerst in 12 jaar zijn vergelijkbare omzet had zien dalen (met een klein procent). Vandaag, exact twee weken na het fameuze referendum, maakt de groep zich sterk dat de verzwakking van het pond tegenover de euro en vooral de dollar die daling helemaal zal compenseren, klinkt het in een trading update.

 

De hele groep realiseert de helft van zijn omzet buiten het Verenigd Koninkrijk en zal dus kunnen profiteren van het zogeheten ‘translatie-effect’, dat optreedt bij de omrekening van buitenlandse winsten (in euro en dollar) in de valuta van de moedermaatschappij (pond sterling).

 

In diezelfde trading update laat ABF weten dat Primark zijn verkoop in de 40 weken tot 18 juni met 7% zag groeien, inclusief de opening van elf nieuwe vestigingen in de laatste drie maanden. Wel leed de verkoop op vergelijkbare basis onder “het onvoorspelbare weer”, met vooral een te koude aprilmaand.

 

ABF laat voorts weten dat de Brexit geen invloed zal hebben op de expansieplannen van Primark: “Die blijven onveranderd.” De komende maanden komen er bijvoorbeeld twee winkels bij in de Verenigde Staten (in de buurt van Philadelphia en in New Jersey), terwijl de Parijse vestiging van Créteil twee keer zo groot wordt.