Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond | RetailDetail

Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Primark-moeder ABF verwacht boost door zwakker pond

Elk nadeel heb zijn voordeel: de duik van het Britse pond sinds het Brexit-referendum zal de omzetcijfers van Associated British Foods ‑ eigenaar van modeketen Primark ‑ een kunstmatige boost geven.

Helft omzet van buiten het Verenigd Koninkrijk

Toen moederbedrijf ABF in april halfjaarresultaten bekendmaakte, werd duidelijk dat modedochter Primark voor het eerst in 12 jaar zijn vergelijkbare omzet had zien dalen (met een klein procent). Vandaag, exact twee weken na het fameuze referendum, maakt de groep zich sterk dat de verzwakking van het pond tegenover de euro en vooral de dollar die daling helemaal zal compenseren, klinkt het in een trading update.

 

De hele groep realiseert de helft van zijn omzet buiten het Verenigd Koninkrijk en zal dus kunnen profiteren van het zogeheten ‘translatie-effect’, dat optreedt bij de omrekening van buitenlandse winsten (in euro en dollar) in de valuta van de moedermaatschappij (pond sterling).

 

In diezelfde trading update laat ABF weten dat Primark zijn verkoop in de 40 weken tot 18 juni met 7% zag groeien, inclusief de opening van elf nieuwe vestigingen in de laatste drie maanden. Wel leed de verkoop op vergelijkbare basis onder “het onvoorspelbare weer”, met vooral een te koude aprilmaand.

 

ABF laat voorts weten dat de Brexit geen invloed zal hebben op de expansieplannen van Primark: “Die blijven onveranderd.” De komende maanden komen er bijvoorbeeld twee winkels bij in de Verenigde Staten (in de buurt van Philadelphia en in New Jersey), terwijl de Parijse vestiging van Créteil twee keer zo groot wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.