Primark opnieuw op het juiste spoor

Primark opnieuw op het juiste spoor
Shutterstock

De Ierse modeketen Primark heeft in het derde kwartaal voor het eerst in anderhalf jaar nog eens een vergelijkbare omzetgroei geboekt. Dankzij lage prijzen en het goede weer presteerde de keten beter dan verwacht.

Sterk resultaat in Verenigd Koninkrijk

De resultaten van Primark in het derde kwartaal profiteerden ook wel van de paasvakantie, die vorig jaar eerder op het jaar viel. In het derde kwartaal steeg de omzet met 16% bij gelijke wisselkoersen en met 21% na wisselkoerseffecten. 

 

Primark presteerde vooral goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de omzet over de eerste drie kwartalen heen 9% hoger lag dan een jaar eerder. Moederbedrijf AB Foods zegt dat Primark op de thuismarkt ook aan marktaandeel blijft winnen. Over alle landen heen steeg de omzet bij Primark in de eerste negen maanden van het boekjaar met 13%, deels dankzij vergelijkbare omzetgroei, maar ook het aantal winkels ging opnieuw de hoogte in.

 

De winkeloppervlakte bij Primark steeg in de eerste drie kwartalen met 120.000 m² naar 1,26 miljoen m², verspreid over 339 winkels. In het derde kwartaal alleen werden er opnieuw tien nieuwe vestigingen geopend, waaronder één in België, twee in Nederland en twee in het Verenigd Koninkrijk. Tegen het einde van het jaar wil Primark nog eens vier winkels openen in het Verenigd Koninkrijk en één in Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top