Primark profiteert van zwakkere Britse economie | RetailDetail

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

Primark profiteert van zwakkere Britse economie
Shutterstock

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Zwakke pond

AB Foods verwacht dat de omzet van Primark voor het volledige jaar, dat op 16 september ten einde loopt, met 13% zal groeien voor wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten zou dat zelfs kunnen oplopen tot meer dan 20%.

 

Die omzetgroei is voor een groot stuk te danken aan de opening van nieuwe winkels: het voorbije boekjaar opende Primark dertig nieuwe vestigingen en ook in het volgende boekjaar moeten er nog eens minstens negentien nieuwe winkels bij komen. Het grootste deel van die expansie zal plaatsvinden in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

 

Daarnaast is Primark een van de weinige modeketens die profiteert van de brexit en het effect ervan op de Britse economie. Heel wat consumenten gaan immers bewuster om met hun geld en kiezen daarbij vaker voor de discounters. AB Foods verwacht dan ook dat de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk over het volledige boekjaar met 4% zal stijgen. Bovendien haalt AB Foods heel wat van zijn winst uit het buitenland en door de zwakke positie van het pond, blijft daar nu een stuk meer van over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.