Primark profiteert van zwakkere Britse economie

Primark profiteert van zwakkere Britse economie
Shutterstock

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Zwakke pond

AB Foods verwacht dat de omzet van Primark voor het volledige jaar, dat op 16 september ten einde loopt, met 13% zal groeien voor wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten zou dat zelfs kunnen oplopen tot meer dan 20%.

 

Die omzetgroei is voor een groot stuk te danken aan de opening van nieuwe winkels: het voorbije boekjaar opende Primark dertig nieuwe vestigingen en ook in het volgende boekjaar moeten er nog eens minstens negentien nieuwe winkels bij komen. Het grootste deel van die expansie zal plaatsvinden in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

 

Daarnaast is Primark een van de weinige modeketens die profiteert van de brexit en het effect ervan op de Britse economie. Heel wat consumenten gaan immers bewuster om met hun geld en kiezen daarbij vaker voor de discounters. AB Foods verwacht dan ook dat de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk over het volledige boekjaar met 4% zal stijgen. Bovendien haalt AB Foods heel wat van zijn winst uit het buitenland en door de zwakke positie van het pond, blijft daar nu een stuk meer van over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top