Primark ziet groei vertragen | RetailDetail

Primark ziet groei vertragen

Primark ziet groei vertragen
Shutterstock

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

 

Groeiende winkeloppervlakte

Zij hadden immers gemikt op een omzetgroei van ongeveer 10%. Volgens Associated British Foods, het moederbedrijf van Primark, werd de omzetgroei tegengehouden door ongewoon warm weer in Europa, al spreekt het van een recordomzet in de week tot Kerstmis. In het Verenigd Koninkrijk maakte het melding van een mooie vergelijkbare groei en een stijgend marktaandeel en ook in de Verenigde Staten zegt de keten op de goede weg te zijn.

 

Het voorbije kwartaal steeg de winkeloppervlakte bij Primark opnieuw met 27.000 m². Primark baat nu 350 winkels uit, waaronder drie nieuwe vestigingen in Duitsland, een in het Verenigd Koninkrijk en een in Spanje. De discountketen verwacht in het huidige boekjaar meer dan 100.000 m² aan nieuwe winkeloppervlakte te openen.

 

De tragere omzetgroei doet bij analisten wel de vraag groeien of Primark niet dringend nood heeft aan een online winkel, aangezien daar nog het meeste groei kan worden gemaakt. Zo moest ook H&M onlangs teleurstellende resultaten voorleggen, omdat het er niet in slaagt klanten online aan te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.