Primark ziet vergelijkbare omzet voor eerst in jaren dalen | RetailDetail

Primark ziet vergelijkbare omzet voor eerst in jaren dalen

Primark ziet vergelijkbare omzet voor eerst in jaren dalen

De vergelijkbare omzet van de Ierse modeketen Primark is voor het eerst in twaalf jaar gedaald. Dat was volgens moederbedrijf Associated British Foods te wijten aan het warme weer tijdens het eindejaar.

Te warm in de winter, te koud met Pasen

In de eerste zes maanden van zijn boekjaar steeg de omzet van Primark met 7% naar 2,67 miljard pond (3,4 miljard euro), maar dat was vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal winkels. Op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1% en dat is de eerste keer in twaalf jaar. Volgens Primark begon het boekjaar goed, maar werd er minder verkocht op het einde van het jaar vanwege het warme weer. Ook de paasperiode kon daar geen verandering in brengen, want die was dan weer te koud om mensen aan te zetten tot het kopen van zomerkleding.

 

Primark wijst er ook op dat de resultaten positiever zouden zijn geweest als Nederland en Duitsland buiten beschouwing werden gelaten. Daar zorgden de opening van nieuwe winkels ervoor dat er minder klanten hun weg vonden naar de oudere filialen.

 

Op het einde van februari had Primark wereldwijd 299 winkels en een verkoopoppervlakte van 1,1 miljoen vierkante meter. Zo opende het onder andere een eerste winkel in Italië en de twee eerste winkels in de Verenigde Staten. De eerste resultaten in de Verenigde Staten zijn volgens de modeketen positief en daarom wordt er al gewerkt aan de verdere uitbreiding in het land. Primark wil dit jaar nog eens zes nieuwe winkels openen in de VS en voor volgend jaar staat al een winkel op de planning in New Jersey.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.