Primark ziet vergelijkbare omzet voor eerst in jaren dalen

Primark ziet vergelijkbare omzet voor eerst in jaren dalen

De vergelijkbare omzet van de Ierse modeketen Primark is voor het eerst in twaalf jaar gedaald. Dat was volgens moederbedrijf Associated British Foods te wijten aan het warme weer tijdens het eindejaar.

Te warm in de winter, te koud met Pasen

In de eerste zes maanden van zijn boekjaar steeg de omzet van Primark met 7% naar 2,67 miljard pond (3,4 miljard euro), maar dat was vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal winkels. Op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1% en dat is de eerste keer in twaalf jaar. Volgens Primark begon het boekjaar goed, maar werd er minder verkocht op het einde van het jaar vanwege het warme weer. Ook de paasperiode kon daar geen verandering in brengen, want die was dan weer te koud om mensen aan te zetten tot het kopen van zomerkleding.

 

Primark wijst er ook op dat de resultaten positiever zouden zijn geweest als Nederland en Duitsland buiten beschouwing werden gelaten. Daar zorgden de opening van nieuwe winkels ervoor dat er minder klanten hun weg vonden naar de oudere filialen.

 

Op het einde van februari had Primark wereldwijd 299 winkels en een verkoopoppervlakte van 1,1 miljoen vierkante meter. Zo opende het onder andere een eerste winkel in Italië en de twee eerste winkels in de Verenigde Staten. De eerste resultaten in de Verenigde Staten zijn volgens de modeketen positief en daarom wordt er al gewerkt aan de verdere uitbreiding in het land. Primark wil dit jaar nog eens zes nieuwe winkels openen in de VS en voor volgend jaar staat al een winkel op de planning in New Jersey.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er momenteel met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top