Quiksilver neemt concurrent Billabong over | RetailDetail

Quiksilver neemt concurrent Billabong over

Quiksilver neemt concurrent Billabong over
Shutterstock

Het Amerikaanse surfmerk Quiksilver heeft zijn Australische sectorgenoot Billabong overgenomen. Quiksilver had eind vorig jaar een overnamebod gedaan op het financieel geplaagde merk en nu zijn beide partijen tot een overeenkomst gekomen.

 

Hoge schulden

Boardriders, de eigenaar van Quiksilver, is de officiële overnamer en telt 1 Australische dollar per aandeel neer voor Billabong. Dat komt volgens De Tijd neer op een bedrag tussen 125 en 130 miljoen euro, een peulschil voor een bedrijf dat in 2007 nog 3,8 miljard Australische dollar (2,5 miljard euro) waard was en tevens vier keer minder dan een bod van TPG Capital Management uit 2012.

 

Sindsdien is het echter fors bergafwaarts gegaan met het Australische surfmerk, dat een enorme schuldenberg opgebouwd heeft. Om die schulden terug te dringen en de toekomst van het merk te garanderen, werd er door de aandeelhouders overgegaan tot een verkoop aan Quiksilver.

 

Oaktree Capital

Billabong was al voor 19% in handen van Oaktree Capital, dat al volledig eigenaar is van Quiksilver. Het krijgt nu voor een prikje twee van de grootste surfmerken ter wereld in handen en hoopt zo flink op de kosten te besparen.

 

Quiksilver ging zelf enkele jaren geleden nog failliet en kwam toen in handen van Oaktree Capital, dat het met een aantal gelijkaardige merken zoals Roxy en DC Shoes samenvoegde in Boardriders. Nu wordt daar met Billabong nog een bekende naam aan toegevoegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.