Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen
Shutterstock

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

Nieuwe strategie

De omzet van Ralph Lauren kwam in het eerste kwartaal uit op 1,35 miljard dollar (1,15 miljard euro). Dat is een daling van 13,2%, maar wel net iets hoger dan de verwachtingen van analisten. De lagere omzet is te wijten aan de nieuwe strategie van Ralph Lauren, waarbij onder andere slecht presterende merken en winkels zijn afgestoten. Ook wordt de inventaris beter onder controle gehouden en worden er minder kortingen gegeven.

 

Zo wil het de concurrentie aangaan met onder andere Amazon en de fast fashion ketens. De vergelijkbare retailomzet viel wel nog steeds terug met 7%, al hadden analisten daar een terugval van 7,5% verwacht.

 

Dat die strategie zijn vruchten afwerpt, wordt duidelijk uit de winstcijfers. Ralph Lauren slaagde er immers in om een nettoverlies van 22,3 miljoen dollar (18,9 miljoen euro) een jaar eerder om te keren naar een winst van 59,5 miljoen dollar (50,5 miljoen euro) in het eerste kwartaal van dit boekjaar.

 

Nieuwe CEO

Ralph Lauren stelde in mei nog Patrice Louvet aan als nieuwe CEO. Hij volgde Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren. De eerste resultaten onder de leiding van Louvet zijn dus alvast bemoedigend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top