Rana Plaza herdacht met acties én transparantie

H&M toont vanaf nu informatie over de herkomst van al zijn kleren

Zes jaar na de instorting van de textielfabrieken in Rana Plaza in Bangladesh vragen NGO's hernieuwde aandacht voor de werkomstandigheden in lagelonenlanden. H&M geeft voortaan alvast informatie over de productie van elk kledingstuk vrij.

 

Situatie in Bangladesh onvoldoende verbeterd

Bij de ramp in Rana Plaza stortten zes jaar geleden meerdere textielfabrieken in en vielen meer dan duizend doden. Zes jaar later organiseren verschillende NGO’s acties om die noodlottige dag te herdenken. Ze willen daarmee ook blijvende aandacht voor de arbeidsomstandigheden van textielarbeiders vragen, want er is volgens de verenigingen nog veel werk aan de winkel.

 

Op het Muntplein in Brussel voeren liefst 27 organisaties, onder leiding van de Schone Kleren Campagne en actiegroep AchACT, actie met een bepaald morbiede modeshow: naast een rode loper liggen lijkzakken, die de slachtoffers van de mode-industrie moeten symboliseren. In Bangladesh zou er nog te weinig toezicht zijn op de veiligheid en de arbeidsomstandigheden van textielwerkers, is de boodschap. Ook de lonen zijn sinds de ramp nauwelijks verhoogd.

 

Wet rond mensenrechten nodig

"De Belgische overheid moet merken en ketens wettelijk gaan verplichten de basisrechten in de kledingsector te respecteren. En ze daar ook aan houden", betoogt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne tegenover VRT NWS. De actievoerders laken het gebrek aan consequenties voor bedrijven die in het buitenland de mensenrechten niet respecteren, en pleiten voor een Europese wet hieromtrent.

 

Op sociale media loopt gelijktijdig de actie #whomademyclothes van Fashion Revolution: die campagne spoort consumenten aan om een foto van zichzelf te delen met de kleding binnenstebuiten aan, zodat het etiket zichtbaar is. Zo willen de initiatiefnemers dat mensen even stil staan bij de oorsprong van hun kleding.

 

H&M geeft alle productie-informatie vrij

Om die oorsprong te kunnen traceren en transparant te zijn over zijn productie, lanceert H&M net vandaag een nieuwe ‘transparantielaag’: op de website of via de mobiele app van H&M kunnen shoppers voortaan allerlei informatie over de herkomst van kledingstukken terugvinden. Zo is op de website niet alleen te lezen uit welk land items komen, ook de namen van de leverancier en van de fabriek, met zelfs hun adres en het aantal fabrieksmedewerkers toe, worden vermeld. Ook de gebruikte materialen lijst H&M voor klanten op.

 

In de jaarlijkse rangschikking van Fashion Revolution, waarin het de grootste modebedrijven ordent naargelang hun inspanningen rond transparantie en duurzaamheid, stond H&M eerder al op de vierde plaats. De andere spelers in de top vijf, die wordt samengesteld op basis van vijf criteria, zijn Adidas, Reebok, Patagonia en Esprit. Zij halen alle vijf boven de 60%, maar de organisatie wijst erop dat “de gemiddelde score van 200 van ’s werelds grootste modebedrijven slechts 21% is, wat betekent dat nog steeds te veel grote merken achterlopen”.