Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès

Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès
De textielafdeling - met de befaamde zijden carré-sjaals - kende als enige een dipje.

Het Franse Hermès, fabrikant van onder meer luxehandtassen en zijden sjaaltjes, realiseerde over het hele jaar een recordomzet van 4,8 miljard euro (tegenover 4,1 miljard euro in 2014), goed voor een nettowinst van 973 miljoen euro.

Ondanks Parijse aanslagen

De aanslagen in Parijs eind vorig jaar hebben de verkoop van luxemerk Hermès minder geraakt dan gevreesd. Het laatste kwartaal kreeg de verkoop in eigen land weliswaar een knauw van 7% omdat heel wat toeristen Parijs links lieten liggen na de aanslagen van 13 november, maar uiteindelijk slaagde het luxehuis er toch nog in om op zijn Franse thuismarkt nog 6% te groeien over het hele jaar. Hermès heeft het dan ook over een “opmerkelijk goed resultaat” in Frankrijk.

 

Dat de omzet op een record afklokte, is vooral te danken aan de zeer sterke prestatie van de Japanse Hermès-winkels. Blijkbaar trokken de Chinese toeristen in plaats van Parijs naar Tokio: de omzet in Japan steeg met 18%. In Azië (exclusief Japan) ging de omzet 5% hoger en in Europa bedroeg de groei 9%, terwijl Amerika afsloot op een +7%.

 

Zijden sjaaltjes enige daler

Alle productdivisies wisten hun omzet op te krikken, behalve de horlogetak (stabiel) en de afdeling textiel (met dus ook de legendarische zijden ‘carré’-sjaaltjes): die ging er één procent op achteruit. De grootste sprong voorwaarts kwam op naam van de lederafdeling (+13%), gevolgd door juwelen (+9%), kleding, schoenen en accessoires (+8%) en parfums (+3%).

 

De groep nam in 2015 zo’n 500 extra medewerkers in dienst. Voor Hermès werken intussen 12.244 mensen wereldwijd. Voor 2016 is de groep voorzichtig gezien de “economische, geopolitieke en monetaire onzekerheid in de wereld”: het management gaat uit van een groei onder het gemiddelde op de middellange termijn van 8% (bij constante wisselkoersen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Back to top