Recordwinst voor LVMH, dat voorzichtig naar 2017 kijkt | RetailDetail

Recordwinst voor LVMH, dat voorzichtig naar 2017 kijkt

Recordwinst voor LVMH, dat voorzichtig naar 2017 kijkt

Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, heeft een recordwinst geboekt in 2016. Dat was te danken aan de prestaties in de Verenigde Staten en Europa, die boven de verwachtingen waren.

Moeilijke tweede helft 2017

In het vierde kwartaal haalde LVMH een omzet van 11,27 miljard euro en een vergelijkbare groei van 8% en bleef daarmee flink boven de verwachtingen van analisten. De omzet over het hele boekjaar 2016 steeg zo met 5% naar 37,6 miljard euro. Dankzij die recordomzet werd er ook een courante bedrijfswinst van 7,03 miljard euro geboekt: 6% meer dan een jaar eerder en ook al meer dan de verwachtingen van analisten, die mikten op een winst van 6,8 miljard euro.

 

De afdeling Fashion & Leather Goods, die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet, groeide met 3% naar 12,775 miljard euro. Ook alle andere onderdelen van het bedrijf groeiden in 2016: de grootste vooruitgang was er binnen de cosmeticaverkoop (+6%)/

 

Ondanks de goede resultaten wijst CEO Bernard Arnault toch op mogelijke problemen in 2017, vooral dan in de tweede helft van het jaar. Er heerst immers nog heel wat onzekerheid over de impact van de brexit en de beslissingen die gemaakt worden door Donald Trump, de nieuwe president van de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.