Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

 

Expansie doorzetten

De omzet van Fast Retailing steeg in het eerste kwartaal naar 617 miljard yen (4,6 miljard euro), een groei van 16,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was goed voor een winst voor belastingen van 117,8 miljard yen (880 miljoen euro), een stijging van 13,1% en tevens een record voor het bedrijf. Netto maakte Fast Retailing een winst van 78,5 miljard yen (net geen 600 miljoen euro).

 

Bij Uniqlo Japan groeide de omzet met 7,6% naar 257 miljard yen (1,9 miljard euro). Dat was voor het eerst minder dan de verkoop in het buitenland, waar voor 258,2 miljard yen (1,92 miljard euro) aan producten over de toonbank gingen, een groei van 31,4%. Fast Retailing zet dan ook sterk in op expansie in het buitenland: zo wil het tegen 2021 meer dan duizend winkels hebben in China, eind vorig jaar waren dat er nog maar een 600. In de nabije toekomst wil Uniqlo ook de stap zetten naar India.

 

Momenteel is Fast Retailing al de grootste moderetailer in Azië, maar het uiteindelijke doel van het ambitieuze bedrijf is om wereldwijd de grootste te worden en dus H&M en Inditex voorbij te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top