Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo | RetailDetail

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

 

Expansie doorzetten

De omzet van Fast Retailing steeg in het eerste kwartaal naar 617 miljard yen (4,6 miljard euro), een groei van 16,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was goed voor een winst voor belastingen van 117,8 miljard yen (880 miljoen euro), een stijging van 13,1% en tevens een record voor het bedrijf. Netto maakte Fast Retailing een winst van 78,5 miljard yen (net geen 600 miljoen euro).

 

Bij Uniqlo Japan groeide de omzet met 7,6% naar 257 miljard yen (1,9 miljard euro). Dat was voor het eerst minder dan de verkoop in het buitenland, waar voor 258,2 miljard yen (1,92 miljard euro) aan producten over de toonbank gingen, een groei van 31,4%. Fast Retailing zet dan ook sterk in op expansie in het buitenland: zo wil het tegen 2021 meer dan duizend winkels hebben in China, eind vorig jaar waren dat er nog maar een 600. In de nabije toekomst wil Uniqlo ook de stap zetten naar India.

 

Momenteel is Fast Retailing al de grootste moderetailer in Azië, maar het uiteindelijke doel van het ambitieuze bedrijf is om wereldwijd de grootste te worden en dus H&M en Inditex voorbij te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.