Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo | RetailDetail

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

 

Expansie doorzetten

De omzet van Fast Retailing steeg in het eerste kwartaal naar 617 miljard yen (4,6 miljard euro), een groei van 16,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was goed voor een winst voor belastingen van 117,8 miljard yen (880 miljoen euro), een stijging van 13,1% en tevens een record voor het bedrijf. Netto maakte Fast Retailing een winst van 78,5 miljard yen (net geen 600 miljoen euro).

 

Bij Uniqlo Japan groeide de omzet met 7,6% naar 257 miljard yen (1,9 miljard euro). Dat was voor het eerst minder dan de verkoop in het buitenland, waar voor 258,2 miljard yen (1,92 miljard euro) aan producten over de toonbank gingen, een groei van 31,4%. Fast Retailing zet dan ook sterk in op expansie in het buitenland: zo wil het tegen 2021 meer dan duizend winkels hebben in China, eind vorig jaar waren dat er nog maar een 600. In de nabije toekomst wil Uniqlo ook de stap zetten naar India.

 

Momenteel is Fast Retailing al de grootste moderetailer in Azië, maar het uiteindelijke doel van het ambitieuze bedrijf is om wereldwijd de grootste te worden en dus H&M en Inditex voorbij te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.