Resultaten Nike blijven onder druk in Noord-Amerika | RetailDetail

Resultaten Nike blijven onder druk in Noord-Amerika

Resultaten Nike blijven onder druk in Noord-Amerika
Shutterstock

Lifestylemerk Nike heeft in het tweede kwartaal een omzet gehaald van 8,6 miljard dollar (7,3 miljard euro), een stijging van 5% ten opzichte van een jaar eerder. In Noord-Amerika blijft de omzet wel onder druk staan.

 

Kleinere nettowinst

Het merk Nike zag de omzet met 4% stijgen naar 8,1 miljard dollar (6,8 miljard euro), terwijl bij Converse de omzet dan weer een terugval kende van 4% naar 408 miljoen dollar (350 miljoen euro). Bij Converse hadden de zwakke resultaten in Noord-Amerika dan ook een groter effect op de totale omzet. Ondanks de hogere omzet daalde de nettowinst van 842 miljoen dollar naar 767 miljoen dollar (650 miljoen euro).

 

De omzet steeg in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika: +19% naar 2,133 miljard dollar oftewel 1,8 miljard euro), in China (+16% naar 1,222 miljard dollar of zowat een miljard euro) en in de rest van Azië en Latijns-Amerika (+6% naar 1,273 miljard dollar of 1,1 miljard euro). In Noord-Amerika waren de resultaten minder rooskleurig: in de grootste markt voor Nike daalde de omzet met 5% naar 3,485 miljard dollar (2,95 miljard euro). Nike heeft er te kampen met zwakke resultaten van een aantal retailpartners en de opmars van grote concurrent Adidas. Het is al het tweede kwartaal op rij dat Nike op de thuismarkt te kampen heeft met een terugval.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.