Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord
Shutterstock

Verschillende grote retailers hebben een nieuwe versie getekend van het akkoord dat de veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Het huidige akkoord liep volgend jaar ten einde, maar nu wordt de overeenkomst verlengd tot 2021.

77 procent opgelost

Het ‘Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’ was een gevolg van de ramp bij de Rana Plaza-fabriek in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders het leven lieten. Daarbij kwam aan het licht dat vrijwel geen enkele fabriek in Bangladesh voldeed aan de veiligheidsvoorwaarden.

 

Daarop besloten een aantal partijen, waaronder de vakbonden en een flink aantal modebedrijven, om samen werk te maken van betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Volgens de Schone Kleren Campagne, die een drijvende kracht is achter het akkoord, werden de voorbije jaren zo al 77% van de veiligheidsproblemen bij de aangesloten fabrieken opgelost.

 

“De vernieuwing van het akkoord verzekert de verderzetting van het meest efficiënte programma om de veiligheid van fabrieksgebouwen te verzeker in het huidige tijdperk van de wereldwijde textielindustrie”, zegt woordvoerster Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne. “Het akkoord heeft meer dan 100.000 gedocumenteerde verbeteringen in meer dan 1.500 fabrieken, goed voor meer dan 2,5 miljoen textielarbeiders, opgeleverd.”

 

Ruimer akkoord

De verlenging van het akkoord dient evenwel niet om de fabrieken meer tijd te geven om hun deadlines te halen. Die lopen nog steeds allemaal ten laatste in mei 2018 af, wanneer het huidige akkoord ten einde loopt. In de nieuwe overeenkomst werd wel vastgelegd dat er nu ook een ontslagpremie moet worden betaald aan werknemers, wanneer een fabriek sluit of verhuist. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oplossingen die de werkomstandigheden van de arbeiders moet verbeteren.

 

Er werd ook ruimte gecreëerd om een gelijkaardige overeenkomst op te zetten voor sectoren die nauw aansluiten bij de textielindustrie, zoals schoenen of huishoudtextiel. Die vallen nu net buiten de overeenkomst, maar de fabrieken kampen wel vaak met dezelfde problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top