Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord
Shutterstock

Verschillende grote retailers hebben een nieuwe versie getekend van het akkoord dat de veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Het huidige akkoord liep volgend jaar ten einde, maar nu wordt de overeenkomst verlengd tot 2021.

77 procent opgelost

Het ‘Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’ was een gevolg van de ramp bij de Rana Plaza-fabriek in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders het leven lieten. Daarbij kwam aan het licht dat vrijwel geen enkele fabriek in Bangladesh voldeed aan de veiligheidsvoorwaarden.

 

Daarop besloten een aantal partijen, waaronder de vakbonden en een flink aantal modebedrijven, om samen werk te maken van betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Volgens de Schone Kleren Campagne, die een drijvende kracht is achter het akkoord, werden de voorbije jaren zo al 77% van de veiligheidsproblemen bij de aangesloten fabrieken opgelost.

 

“De vernieuwing van het akkoord verzekert de verderzetting van het meest efficiënte programma om de veiligheid van fabrieksgebouwen te verzeker in het huidige tijdperk van de wereldwijde textielindustrie”, zegt woordvoerster Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne. “Het akkoord heeft meer dan 100.000 gedocumenteerde verbeteringen in meer dan 1.500 fabrieken, goed voor meer dan 2,5 miljoen textielarbeiders, opgeleverd.”

 

Ruimer akkoord

De verlenging van het akkoord dient evenwel niet om de fabrieken meer tijd te geven om hun deadlines te halen. Die lopen nog steeds allemaal ten laatste in mei 2018 af, wanneer het huidige akkoord ten einde loopt. In de nieuwe overeenkomst werd wel vastgelegd dat er nu ook een ontslagpremie moet worden betaald aan werknemers, wanneer een fabriek sluit of verhuist. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oplossingen die de werkomstandigheden van de arbeiders moet verbeteren.

 

Er werd ook ruimte gecreëerd om een gelijkaardige overeenkomst op te zetten voor sectoren die nauw aansluiten bij de textielindustrie, zoals schoenen of huishoudtextiel. Die vallen nu net buiten de overeenkomst, maar de fabrieken kampen wel vaak met dezelfde problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top