Richemont ruilt stuurloze strategie in voor kapitein

Juwelen in etalage winkel Cartier

De Zwitserse luxehorloge- en juwelenholding Richemont stelt dan toch een CEO aan. Minder dan twee jaar geleden werd die positie nochtans afgeschaft, zodat elk merk van het bedrijf eigen baas zou zijn. Jérôme Lambert brengt daar nu verandering in.

 

COO wordt CEO

Johann Rupert, voorzitter van de raad van bestuur van Richemont, noemde het in eind 2016 nog oneerlijk dat één CEO verantwoordelijk zou zijn voor alle afdelingen van de groep, die onder meer bestaat uit de luxemerken Cartier, Van Cleef & Arpels en Montblanc. Het bedrijf leek de raad van bestuur toen te groot voor één enkele topman of -vrouw. In plaats daarvan dienden de hoofden van de verschillende takken allemaal rechtstreeks te rapporteren aan de raad van bestuur.

 

Het Zwitserse beursgenoteerde bedrijf ziet nu echter af van die beslissing. Er blijkt toch een “coherente aanpak” nodig om de “gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken”, en dus wordt huidig operationeel directeur Jérôme Lambert met onmiddellijke ingang CEO.

 

Spectaculaire omzetgroei in het Westen

Lambert is al meer dan twintig jaar actief bij Richemont. Hij moet zich "als eerste onder gelijken" weliswaar nog steeds netjes naast de hoofden van de merken positioneren, met wie hij als partners en “met respect voor de eigenheden van de huizen” zal samenwerken. “In zijn nieuwe rol zal Jérôme verantwoordelijkheid nemen voor de toekomstige groei van de groep op een moment waarop de consumentengewoontes aanzienlijk aan het veranderen zijn”, krabbelt Rupert terug. 

 

De beurs reageert alvast positief op het nieuws. Ook het nieuws dat Richemont in de voorbije vijf maanden 25% meer omzet heeft behaald, stuurde de aandelenkoers omhoog. Het retailkanaal deed het 11% beter en de Europese markt was goed voor een omzetstijging van 28%. Alleen Amerika (Noord- en Zuid-) deed het beter met een wisselkoersvrije groei van 42%.