Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen | RetailDetail

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen
Shutterstock

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

 

Management blijft op post

Richemont heeft momenteel 49% van de aandelen van Yoox Net-a-Porter in handen, maar wil dat graag optrekken tot minstens 90%, waarbij het ook het bedrijf van de beurs wil halen. Het biedt daarvoor 38 euro per aandeel, ruim een kwart meer dan de koers bij de sluiting van de beurs op vrijdag.

 

Federico Marchetti, huidig CEO bij de online groep, heeft het bod al aanvaard, maar zal in de toekomst wel gewoon aan de slag blijven. Ook na de overname van de aandelen zegt Richemont dat Yoox Net-a-Porter als zelfstandig bedrijf blijft functioneren. “We zijn heel tevreden met de prestaties van het managementteam van Yoox Net-a-Porter, onder leiding van Federico Marchetti, en we willen hen in de toekomst steunen om hun strategie uit te voeren en de groei van het bedrijf verder te versnellen”, zegt Johann Rupert, voorzitter bij Richemont.

 

Richemont wil sinds kort meer aandacht schenken aan de online verkoop, nu het net als andere luxemerken merkt dat klanten ook dure producten online durven kopen. Een overname van Yoox Net-a-Porter is een grote stap binnen dat verhaal. De overnameprooi maakte vorige week nog bekend dat ze in 2017 een recordomzet heeft gehaald van 2,1 miljard euro, 11,8% meer dan een jaar eerder. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.