R&S wil FNG overnemen, FNG behoudt controle

R&S wil FNG overnemen, FNG behoudt controle

Het Nederlandse modebedrijf R&S Retail Group, het moederbedrijf van Miss Etam, heeft een bod gedaan om het Belgische FNG (Fred & Ginger en andere merken) over te nemen. Na de overname zouden de Belgen wel de controle houden.

Overname volledig in aandelen

Het overnamebod van R&S Retail Group wordt volledig in aandelen gedaan, er zal dus geen geld van handen wisselen. Het is dan wel R&S Retail Group dat een overnamebod doet op FNG, maar het zullen de aandeelhouders van FNG zijn die vrijwel het volledige bedrijf in handen krijgen. R&S zal per FNG-aandeel 17,2 nieuwe aandelen in R&S aanbieden en per FNG-warrant 8,6 nieuwe aandelen.

 

“Het is de bedoeling dat onze aandeelhouders 85 tot 90 procent van de aandelen in het fusiebedrijf zullen krijgen”, zegt Dieter Penninckx, de CEO van FNG, aan De Tijd. Na de fusie moet het hoofdkantoor van de nieuwe groep in Mechelen komen, waar nu ook al het hoofdkantoor van FNG is. “FNG is een netwerk van verschillende bedrijven en dat netwerk wordt nu uitgebreid”, zegt Rens van de Schoor, de CEO van R&S. “Maar als je dan toch een gebouw hét hoofdkantoor wilt noemen, zal dat wellicht in België liggen.”

 

Beursnotering voor FNG

De reden achter het feit dat R&S het Belgische FNG wil overnemen en niet omgekeerd, terwijl FNG met een omzet van 250 miljoen euro meer dan twee keer zo groot is als zijn Nederlandse concurrent, is de volwaardige beursnotering van R&S op de Amsterdamse beurs. Dankzij de overname maakt FNG dus ook zijn opwachting op de beurs. Daarnaast nam FNG de laatste jaren al enkele Nederlandse ketens over, waardoor het zwaartepunt van het Belgische bedrijf al in Nederland ligt.

 

Voorlopig reageren de aandeelhouders van R&S wel niet al te positief op het overnamebod, want de koers van het aandeel zakte met 16 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top