R&S wil FNG overnemen, FNG behoudt controle | RetailDetail

R&S wil FNG overnemen, FNG behoudt controle

R&S wil FNG overnemen, FNG behoudt controle

Het Nederlandse modebedrijf R&S Retail Group, het moederbedrijf van Miss Etam, heeft een bod gedaan om het Belgische FNG (Fred & Ginger en andere merken) over te nemen. Na de overname zouden de Belgen wel de controle houden.

Overname volledig in aandelen

Het overnamebod van R&S Retail Group wordt volledig in aandelen gedaan, er zal dus geen geld van handen wisselen. Het is dan wel R&S Retail Group dat een overnamebod doet op FNG, maar het zullen de aandeelhouders van FNG zijn die vrijwel het volledige bedrijf in handen krijgen. R&S zal per FNG-aandeel 17,2 nieuwe aandelen in R&S aanbieden en per FNG-warrant 8,6 nieuwe aandelen.

 

“Het is de bedoeling dat onze aandeelhouders 85 tot 90 procent van de aandelen in het fusiebedrijf zullen krijgen”, zegt Dieter Penninckx, de CEO van FNG, aan De Tijd. Na de fusie moet het hoofdkantoor van de nieuwe groep in Mechelen komen, waar nu ook al het hoofdkantoor van FNG is. “FNG is een netwerk van verschillende bedrijven en dat netwerk wordt nu uitgebreid”, zegt Rens van de Schoor, de CEO van R&S. “Maar als je dan toch een gebouw hét hoofdkantoor wilt noemen, zal dat wellicht in België liggen.”

 

Beursnotering voor FNG

De reden achter het feit dat R&S het Belgische FNG wil overnemen en niet omgekeerd, terwijl FNG met een omzet van 250 miljoen euro meer dan twee keer zo groot is als zijn Nederlandse concurrent, is de volwaardige beursnotering van R&S op de Amsterdamse beurs. Dankzij de overname maakt FNG dus ook zijn opwachting op de beurs. Daarnaast nam FNG de laatste jaren al enkele Nederlandse ketens over, waardoor het zwaartepunt van het Belgische bedrijf al in Nederland ligt.

 

Voorlopig reageren de aandeelhouders van R&S wel niet al te positief op het overnamebod, want de koers van het aandeel zakte met 16 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.